Wie is de schuldige partij in de volgende verkeerssituatie?

Auto A of Auto B?

Toegevoegd na 9 minuten:
De taxistandplaats staat half op de weg, dus Auto B moest een klein beetje op de linkerweghelft, maar kon auto A niet zien aankomen door het gebouw.

Er was dus maar een hele krappe ruimte voor auto A om deze bocht te maken.

Maar het obstakel (taxistandplaats) staat aan de kant van B, dus eigenlijk zou B moeten wachten, maar zoals al eerder gezegd, het gebouw blokkeerde het zicht.

Toegevoegd na 2 uur:
Foto van schade:

Toegevoegd na 2 uur:
Locatie op streetview: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=den+haag+&sll=52.372874,4.893122&sspn=0.048995,0.132093&ie=UTF8&hq=&hnear=Den+Haag,+Zuid-Holland&layer=c&cbll=52.371819,5.216827&panoid=UOGNxILzBLEpBd4N585PVQ&cbp=11,350.55,,0,11.88&ll=52.371828,5.216827&spn=0.000503,0.003473&z=19

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Was jij de bestuurder van auto A?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, auto B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je vraag, erg interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Robinknowsbest
Het zou wel helpen als een van die taxi-chauffeurs als getuige hebt. Het lijkt me dat auto A fout is, zeker door het verdere gedrag van deze bestuurder. Stel nou dat voertuig A ervan uit ging dat voertuig B verder zou rijden, maar dit niet deed, dan past de bocht inderdaad net niet. Echter blijft A dan 'schuldig'. Het zal me niets verbazen als de verzekeringen beide 'schuldig' bevinden, zodat ze van beide de premies kunnen verhogen. Bij een lackschade van 250 EUR zou ik die ook zo betalen, ipv daarvoor mijn eigen risico en schadevrijheid op te offeren.

Het beste antwoord

Auto A heeft de bocht te ruim genomen; dat is de oorzaak van de botsing. Auto A is dus schuldig.

Ik heb geleerd dat je "nooit sneller mag rijden dan je kunt zien". Dat betekent dat je *altijd* tot stilstand moet kunnen komen binnen het deel van de weg dat je kunt zien. Auto A heeft deze richtlijn genegeerd.

Maar hoe dan ook, de eigenlijke oorzaak is dat A de bocht zo ruim nam, dat hij op het weggedeelte terechtkwam waarop B zich geheel rechtmatig bevond.

A had de botsing kunnen voorkomen door voorzichtiger te rijden, B had de botsing nooit kunnen voorkomen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
B reed wel op de weghelft van A vanwege de taxistandplaats, maar kon auto A niet zien vanwege het gebouw. Zelf zat ik in auto B, en auto A had makkelijk kunnen wachten met afslaan, alleen deed auto A dat helaas niet en nu heb ik schade.
Cryofiel
13 jaar geleden
B had moeten wachten indien duidelijk is dat er iemand aankomt. Als iemand recht van voren richting B was gereden, had B moeten wachten. Nu kun je niet van B verwachten dat hij wacht - dat zou namelijk betekenen dat B nooit die taxistandplaats voorbij mag rijden, omdat er altijd een kans bestaat dat er iemand de hoek om komt. Auto A heeft de plicht om te kijken of zijn voorgenomen aktie (de hoek omrijden) wel verantwoord is. A moet zijn snelheid zodanig aanpassen dat hij kan remmen wanneer dat nodig is. Stel je voor dat er net een oudere dame aan het oversteken is, iemand die heel langzaam loopt. Dan kan A niet zomaar de hoek om komen scheuren. Of stel dat er een vrachtwagen aan het lossen zou zijn, waardoor jij gedwongen zou zijn echt volledig op de verkeerde weghelft te rijden. Ook daar moet A rekening mee houden. Dus hoe je het ook bekijkt, A zit helemaal fout. B heeft geen enkele schuld. De enige manier waarop een *deel* van de schuld bij B kan worden gelegd, is aantonen dat B onvoorzichtig heeft gehandeld - bijvoorbeeld door met te hoge snelheid te rijden. Ik bedoel, als A netjes zou zijn geweest, was A met heel lage snelheid die hoek om gekomen. A had dan gezien dat verder rijden niet kon, en had geremd. Maar als B met een rotvaart rijdt, kán B niet meer remmen om de inmiddels stilstaande A te ontwijken. Dus ook B moet voldoende langzaam rijden om te kunnen stoppen indien iemand de hoek om komt - ervan uitgaande dat die ander (A dus) niet botweg doorrijdt. Als ik mag aannemen dat B met lage snelheid reed en dus had kunnen stoppen voor A wanneer A zou zijn gestopt, is A de enige die schuldig is. Reed B daar te snel voor, dan wordt de schuld gedeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik(B) reed voorzichtig langs de taxi's en was al half in de bocht naar links, Auto A kwam rustig aanrijden en dacht dat die er wel tussen kon, en in plaats van te wachten tot dat ik mijn bocht had afgemaakt, sloeg ze zelf voorzichtig de bocht in, ik kon geen kant op en ik voelde het al aankomen. Vervolgens reed auto A door en moest uiteindelijk de politie er aan te pas komen om ze terug te halen. Toen gingen de dames ook nog eens ontkennen dat ze me hadden geraakt en beweerde ze dat de schade die mijn auto had opgelopen niet door hun kwam. Kortom, een heleboel gezeur, en ik moet nog schadeformulieren in gaan vullen! Gelukkig heb ik wel het telefoonnummer van de politieagenten die aanwezig waren gekregen.
Cryofiel
13 jaar geleden
In dat geval: maak foto's van de schade. Indien je laksporen aantreft, haal die er dan zo snel mogelijk vanaf, liefst in het bijzijn van een onafhankelijke getuige, en bewaar ze. Misschien kun je daarmee aantonen dat het wel degelijk hun auto was. Doorrijden na een aanrijding is trouwens sowieso een strafbaar feit, nog afgezien van de schuldvraag. Overigens begrijp ik uit jouw tekening dat haar linkervoorpunt jouw auto heeft geraakt in de buurt van jouw linkerachterwiel. Dat is een sterke aanwijzing voor de schuld van A, want die combinatie van schadepunten kán alleen maar ontstaan wanneer A doorreed terwijl dat niet kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was haar achterkant tegen mijn achterkant. Ik heb 250 euro schade, alleen lak. Bedankt voor de moeite Cryofiel! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Streetview link van de locatie: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=den+haag+&sll=52.372874,4.893122&sspn=0.048995,0.132093&ie=UTF8&hq=&hnear=Den+Haag,+Zuid-Holland&layer=c&cbll=52.371819,5.216827&panoid=UOGNxILzBLEpBd4N585PVQ&cbp=11,350.55,,0,11.88&ll=52.371828,5.216827&spn=0.000503,0.003473&z=19 De stoep aan rechts is op vrijdagavond een taxistaanplaats.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp: --  Rechts stonden taxi's.
--  Jij moest daar omheen, dat ging niet anders.
--  Daartoe moest je midden op de weg gaan rijden.
--  A reed ongeveer zoals de auto op het plaatje.
--  Jij kon A nog niet zien komen op het moment dat je besloot langs die taxi's te rijden.
--  A kon jou nog niet zien toen ze de bocht inzette. Van "rechts gaat voor" is in ieder geval *geen* sprake, die regel heeft helemaal niets met deze situatie te maken. "Rechts gaat voor" is alleen van belang bij kruisende koersen. Zou het een rechte weg zijn geweest, dan had jij A kunnen zien, en dan had A voorrang gehad: het obstakel stond aan jouw kant, dus jij had moeten wachten. Jij was echter gerechtigd aan de "inhaalmanoeuvre" van de taxi's te beginnen. Voor zover jij het kon beoordelen, was de weg vrij. Zolang je niet als een dolle langs die taxi's bent gescheurd, sta je in je recht. Je moet met aangepaste snelheid langs de taxi's rijden: zo langzaam dat jij direct kunt stoppen wanneer er iemand de bocht om komt (dat is een mogelijkheid waar je rekening mee dient te houden), en dat jij in dat geval ook zo snel kan stoppen dat ook die ander nog de gelegenheid heeft te stoppen. A was gerechtigd de bocht te nemen. Echter, A kon de taxi's al zien staan, en had er dus rekening mee moeten houden dat iemand midden op de weg zou rijden om langs de taxi's te komen. Verder had A er sowieso rekening mee moeten houden dat er om de hoek (dus naast de taxistandplaats) iets aan de hand was - een overstekend oud vrouwtje, een lossende vrachtwagen, een dronkelap die op straat ligt. A had dus de bocht moeten nemen met een zodanig lage snelheid, dat ze altijd had kunnen stoppen binnen de paar meter die ze vanachter het stuur kon zien. Volgens deze redenatie is A schuldig. De vraag is nu, of jij ook had kunnen zien aankomen dat er een botsing zou volgen. Je schrijft dat je dat al vooraf aan voelde komen. Dan wordt de vraag: stond jij stil? Als jij voelt aankomen dat het misgaat, moet jij remmen - als iedereen stilstaat, kan er niets misgaan. Reed jij desondanks door, dan verandert de situatie, en zijn jullie beide schuldig. Dan komt de situatie namelijk overeen met een te smalle straat waar twee auto's beide doorrijden hoewel dat niet past. Vanwege bovenstaande argumenten (de op dat moment nog niet zichtbare ander) maakt het dan niet uit dat jij langs de taxi's moest. Het wordt dan waarschijnlijk ieder half schuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle beweringen kloppen behalve deze: — A kon jou nog niet zien toen ze de bocht inzette. Je rijdt op het eind van het straatje langs het gebouw, omdat er ook een stoep tussen de weg en het gebouw zit kon A mij duidelijk zien, maar toch besloot A de bocht te maken terwijl dit veel te krap was. Nu op de vraag: stond jij stil: Ik reed al erg langzaam omdat ik niet wist wat er zou kunnen komen dus het zou onverantwoord zijn om hier hard te rijden, ik reed hooguit 20km/h. Toen ik A zag aankomen was ik al met mijn neus op het kruispunt en had ik ook door dat die nooit die bocht zou kunnen maken, dus was ik van plan om een ruime bocht om A heen te maken. Alleen in plaats van wachten zette A meteen de bocht in, toen ik zag dat A doorreedt heb ik mijn gaspedaal losgelaten en A tufte rustig door. Ik stond dus niet compleet stil, maar door de beweging die mijn auto maakte kwam ik ook niet dichterbij A, ik reed namelijk nog rechtdoor om een ruime bocht te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
In dat geval zal A echt schuldig zijn, en jij geheel niet. Het enige probleem is nu de bewijsvoering cq het aannemelijk maken van de toedracht. Het zal van de schade afhangen of het de moeite waard is een advocaat (al dan niet via je verkeersrechtsbijstandsverzekering) in te schakelen om je recht te halen wanneer je het niet automatisch krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn schadeformulier ingevuld en opgestuurd, dit zal wel even gaan duren! Bedankt voor alle moeite, en ik zal bij de uitslag even laten weten wat er besloten is!

Andere antwoorden (9)

Ik denk A die had vanwege het belemmerde zicht langzamer door die bocht moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auto B komt van rechts. Dus auto A zal de schuld krijgen.
AWM
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hiervan is geen sprake, want auto A boog af. Zo te zien heeft A de bocht te ruim genomen, en is dat de oorzaak van de botsing.
AWM
13 jaar geleden
Op de tekening lijkt het op het zich afspeelt op een kruising.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even de situatieschets aangepast, en met paint lopen klieren in een streetview document voor de duidelijkheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een kruising, maar wie van rechts komt maakt in dit geval niet uit. Wanneer de standplaats er niet was, kon deze situatie gewoon door, B naar links en A naar rechts, zonder elkaar te kruisen.
Als je de tekening volgt is auto A fout. Is de straat echt zo smal als getekend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
b heeft voorrang (komt van rechts) a moet dus het kruisingsvlak vrijlaten en heeft dat niet gedaan. hij heeft naar mijn gevoel schuld.
let wel, dit is van toepassing als er verder geen verkeerstekens (borden enz) zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auto B is fout want A komt van rechts en A beschrijft de kortste bocht. Bovendien kan het niet anders zijn dat B erg roekeloos gereden heeft op dit smal stukje weg.
Bovendien had B, A aan kunnen zien komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het ook mogelijk dat B aansprakelijk is?
B is bezig met een inhaalmanoeuvre en komt daarbij op de weghelft van de tegenligger. A moet de bocht op een normale manier kunnen nemen en word daarbij gehindert door B.
Is het ook mogelijk om de taxi die op de standplaats staat aansprakelijk te stellen. Hij blokkeert de rijweg voor een deel?
Pfffffff. lastige vraag hoor, want de antwoorden hierboven klinken ook goed...

Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IS er een middenbelijning?
Want als B hierover is gegaan dan is het fout B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auto B bevond zich op de weghelft van Auto A en was bezig met een bijzondere verrichting (inhalen).

Aan je plaatje te zien kwam Auto A met zijn linker voorkant tegen de linker achterkant van Auto B aan.

Qua schuld weet ik het niet helemaal zeker, ik zou zeggen dan Auto B fout is omdat hij op de verkeerde weghelft zat. Argument tegen is dat Auto A de doortocht "forceerde" hij had natuurlijk ook kunnen wachten totdat jij voorbij was en hij normaal de bocht had kunnen maken.

Laat je verzekeraar/tussenpersoon dit uitzoeken met de verzekeraar/tussenpersoon van de tegenpartij. Zat je alleen in de auto, zat er nog iemand bij, wanneer je een passagier had, kan die een getuigenverklaring invullen.

Geef aan dat wanneer jij aan de bijzondere verrichting begon, de weg vrij was en dat je daardoor veilig aan de inhaalmanoeuvre kon beginnen. Als Auto A tegen jouw voorkant was gereden was het misschien nog wel anders geweest, nu reed hij tegen jouw achterkant dus hij had je al gezien! Hij had ook 2 seconden kunnen wachten in plaats van een doortocht te forceren.

Geef deze zaak aan bij je verzekeraar/tussenpersoon, zij hebben hier veel meer ervaring mee!

Succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Wanneer er niet voldoende ruimte is vanwege een obstakel in/op de weg voor 2 auto's die elkaar tegemoet komen, moet volgens mij de auto die aan de kant van het obstakel rijd voorrang verlenen.

In jouw geval heb je dit gedaan omdat toen je de manoeuvre begon, de weg vrij was en er geen indicatie was dat er een tegenligger zou komen, anders had je wel gewacht neem ik aan.

Blijf aandringen op het feit dat Auto A jouw achterkant heeft geraakt en jouw dus heeft kunnen/moeten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt beemertje! Maar de achterkant van auto A raakte mijn achterkant, aan het einde van de draai van auto A. Ik vraag me af of de streetview link werkt die ik boven heb gepost, dan heb je een wat beter overzicht op de situatie ter plaatsen, alleen staan er in dat geval geen taxi's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er inderdaad naar gekeken maar er staat helaas geen taxi... Dan heeft de bestuurder van Auto A wel een heel vreemde manoeuvre uitgehaald, in plaats van in de sturen, had hij net zo goed even een stukje (20 centimeter) verder rechtdoor kunnen rijden en dan de bocht afmaken. Stond jij in dit geval stil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even de situatieschets aangepast, en met paint lopen klieren in een streetview document voor de duidelijkheid! Toen ik doorhad dat het niet goed ging heb ik mijn gas los gelaten en ben ik stapvoets verder gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb net je reacties bij Cryofiel gelezen. Jij maakte dus een ontwijkende beweging, A kon jou zien en reed desalniettemin door. Lijkt mij dan dat A fout is omdat zij niet de ruimte had om de bocht te maken zonder tegen jou aan te rijden maar toch verder reed. Daarna reed ze ook nog weg na het "ongeval". Zat je alleen in de auto of zat er iemand bij je in de auto? Waren er nog meer getuigen van het "ongeval" op straat (misschien een taxichauffeur). Vraag dan of zij een getuigenverklaring in willen vullen om jouw verhaal te onderbouwen.
Ik hou de schuldige op auto A. Ik ben chauffeur en maak deze situatie regelmatig mee. Als ik dan B zou zijn rij ik heel langzaam. Komt A dan door de bocht, dan sta ik stil als A mij zou raken. Dan is A zowizo schuldig.....