Waarom ontwasemd mijn ruit niet?

Als mijn ruit vanbinnen beslagen is in de auto en ik zet de blower op de hoogste stand met airco aan, dan duurt het tergend lang voordat hij een klein beetje ontwasemd. Ik ben gewend dat dit sneller gaat. Ik weet wel dat mijn voorruit vanbinnen is schoon gemaakt met een doek dus het zou zomaar vettig kunnen zijn. Kan dit de oorzaak zijn? Zoja, ik heb hier 100% aceton, kan ik dit gebruiken om mijn vooruit weer schoon te krijgen? En zoniet zou er wat mis kunnen zijn met mijn airco?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.4K

Antwoorden (5)

het zou kunnen dat er veel vocht in je auto zit, zoveel dat je airco het misschien niet aan kan, bij mij helpt het altijd om het raampje even open te zetten(maar dat is misschien wel erg koud).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat je luchttoevoer niet op intern? Dan blijf je het vocht wat er is rondpompen in je auto, zet je de luchttoevoer op frisse lucht van buiten naar binnen dan zal vochtige lucht in combi met je airco sneller afvoeren. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij erg lage temperaturen, zoals de afgelopen dagen, gaat ontwasemen met airco nauwelijks sneller dan zonder. Een kwestie van geduld, dus!

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij veel auto's doet de airco het niet als het onder de 5 graden is. Dat is om te voorkomen dat de condensator stuk gaat. Het aircolampje brandt dan wel, maar hij doet feitenlijk niets.
12 jaar geleden
Dat kan van alles zijn:
- staat de ventilatieschuif op ventileren van buitenaf of op de recirculatiestand?
- staat de roosterverdeelknop op "alleen ruiten" of op een andere (gecombineerde) stand?
- zijn de uitblaasroosters die niet op de voorruit gericht zijn (interieur, voeten, zijruiten) gesloten?
Controleer of er op de inlaatroosters (onder de motorkap) geen bladeren of vuil ligt/liggen.
Controleer de werking van de kachelmotor (slijtage, vuil, aansluitingen, verstopte slangen).
Controleer de werking van de airco.
Zelf doe ik het volgende (ook bij vriesweer):
- airco aan.
- ventilatie op vol vermogen met knop op "alleen ruiten" (andere roosters dicht).
- verwarmingsknop op maximaal.
- voorzijruiten op een kier.
- voor het wegrijden de voorruit even droogwrijven met een lap of een doek (haal je al heel veel vocht mee weg).
Al na een paar minuten rijden is mijn voorruit schoon.
Vooral de airco blaast de ruit veel sneller schoon en droog dan de kachelmotor alleen, ook bij een motor die nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad heb ik zelf ook meegemaakt als de knop op intern hebt staan dan blijft het vocht roncirculeren en beslaat op de koude ramen. zet de knop op extern lucht innemen en ook je raam een of twee mm open dan moet het beter gaan of je rijdt te weinig en dan is je auto van erg vochtig dat moet er eerst uit. De airco kan ook storing hebben die moet minimaal elke twee jaar nagekeken worden zelf heb ik altijd deairco aan zomer en winter, "swinters ontvochtigd een airco namelijk de lucht en het is beter voor de airco zodat hij het ook weer goed doet in de zomer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Schone ruiten ontwasemen ook veel beter dus maak je ruit schoon met glassex en keukenrolpapier aceton lijkt me niet goed voor het kunstof in de auto verkleurt dan denk ik. als er gerookt wordt in de auto dan kan rookaanslag ook het probleem zijn zijn dus goed schoonmaken en schoonhouden.
Voor je wegrijdt eerst de condens binnen en buiten verwijderen.
Tuinman jouw antwoord heb als goed antwoodt aan geklikt