Waar liggen welke onderdelen in de motorkap van een Mazda?

Voor mijn praktisch rijexamen moet ik de 5 belangrijkste onderdelen uit een motorkap kunnen aanwijzen. Ik ga het examen met een Mazda 2 doen. Wie helpt me de remvloeistof, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof, de motor en het oliepeil aan te duiden? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Echt fijn dit, ben je 10 minuten bezig met een hele lap tekst schrijven, besluit Sanoma voor de verandering de site weer eens uit de lucht te halen. Net op het moment dat je drukt op "Geef Antwoord" gevolg: Geen antwoord en ik ben mijn tijd kwijt.

Dus nog maar een poging.
Je foto is niet erg fijn, vanuit een verkeerde hoek genomen waardoor niet alles erop staat. Anders zou ik er pijltjes bij zetten maar nu moet ik voor een deel gokken.

De Motor is het grote zwarte blok in het midden. De olie vul je bij door de zwarte dop links boven los te draaien. Vaak staat er "oil" op of een logo van een olie kannetje, maar soms staat er niets op.
De pijlstok zit vaak wat onder het blok, tussen de slangen door. Heeft vaak een gele ring eraan waar je met 1 vinger doorheen kan. Zie foto:
http://static.webshopapp.com/shops/001361/files/002867436/oliepeilstok-opel-astra-corsa-meriva-tigra.jpg

De koelvloeistof heeft meestal een eigen reservoir. Ik denk dat deze bij jou links zit, maar zeker weten doe ik het niet. Het dopje heeft niet altijd een aanduiding erop. Maar de vloeistof zelf is vaak blauw of roze van kleur, heel soms doorzichtig.
Op het reservoir staat "min" "max" dat is voor de hoogte van de vloeistof.

Als je geen koelvloeistof reservoir hebt, moet je dit bijvullen via de radiateur.
LET OP: Dit mag NOOIT met een warme motor, je kunt je enorm verbranden.
De dop van de radiateur is op jouw foto niet zichtbaar, maar zit meestal in het midden vooraan onder de motorkap en ziet er zo uit:
http://www.minicar-parts.nl/upload/product/1758016060.jpg

De remvloeistof is wel duidelijk zichtbaar op je foto, dat is het reservoir rechts bovenin met de gele dop. De dop heeft deze logo's erop:
http://www.hoehetwerkt.nl/images/thumb/c/cd/Remvloeistof-reservior.jpg/240px-Remvloeistof-reservior.jpg

De ruitenvloeistof zit denk ik rechts bij jou, het plastic pijpje met de gele dop die omhoog steekt. Ruitenvloeistof is ook vaak blauw of roze net als koelvloeistof, alleen voor de ruitenwissers zit er wel vaak een logo op de dop, een raampje met een straaltje water.
http://bartebben.nl/dailySQL/Images/img_ic/aj0oj87z.jpg
Mazda heeft er een handje van om een tweede reservoir in de kofferbak te doen wanneer een auto ook een wisser voor de achterruit heeft.

Wel SLECHT dat je instructeur dit niet verteld heeft, ik hoop dat hij verder wel zijn werk goed gedaan heeft.
Ik wens je veel succes met je examen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De onderdelen die ik gelinkt heb zijn niet van Mazda maar zijn vaak universeel.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb er veel aan, dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Als je vraagt: 'Wie helpt me...' dan is het antwoord simpel:
Je rijinstructeur hoort je te helpen.