Waarom heeft mijn auto een sponzig rempedaal na het vervangen van mijn voorste remklauwen, schijven en remblokken?

Auto gegevens:

Nissan Sunny N13 van 1988
Rembekrachtiger aanwezig: ja
Remmen: schijven voor, trommels achter

Sinds vorige week hebben wij samen met een monteur de voorste remmen vervangen van mijn Nissan Sunny. De reden hiervoor was de minimale remkracht die de auto nog maar had. Na inspectie bleek dat de remzuigers van de voorste remklauwen ingevreten waren met roest. De klauwen zelf waren ook niet meer gangbaar.

Nu hebben we gereviseerde klauwen van het GTI model geplaatst, samen met bijbehorende nieuwe remblokken en nieuwe remschijven om de rem performance enigzinds wat te verbeteren.

Alles is goed ontlucht, en na 30km rijden is hij opnieuw (kruislings) ontlucht.

Nou is het rempedaal nog steeds een beetje sponzig (meer dan voorheen). Verder remt hij goed zonder veel kracht te hoeven gebruiken.

Kan er iets zijn dat we over het hoofd hebben gezien? Of moeten de remblokken en remschijven een langere tijd op elkaar inslijten? De hoofdremcilinder en bekrachtiger zijn niet vervangen omdat deze hetzelfde zijn dan bij het GTI model.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is ZEKER omdat er nog lucht in de leidingen zit. Nog meer ontluchten en u zal zien dat het zal weggaan. Olie laat zich niet samendrukken maar lucht wel, vandaar dat u dit "sponzig" gevoel krijgt. Heeft niets te zien met al of niet inslijten want dan gaat die gewoon minder sterk remmen maar zal u dat sponzig gevoel niet ervaren. Toegevoegd na 3 minuten: Er op letten dat tijdens het ontluchten het reservoir NIET leeg komt want dan steekt u telkens weer lucht in de leidingen en kan u van vooraf aan beginnen. Ook erop letten dat de ontluchtingsnippel weer dicht staat alvorens het pedaal te lossen anders zuigt u gewoon de olie weer op en gaat die luchtbel heen en weer ipv eruit te gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100