Vanaf hoeveel seconden is het rendabel,om de motor van je auto af te zetten,wanneer je staat te wachten?

Aangezien starten wat meer benzine verbruikt dan stationair draaien,zal er een bepaalde tijd overheen moeten gaan,om er voordeel uit te halen,maar hoeveel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt er maar net aan wat voor auto je hebt! Bij een diesel is het meestal beter om hem te laten draaien, aangezien het starten een flinke schadelijke uitstoot geeft. Bij zware benzinemotoren kun hem beter pas uitzetten als het wachten langer zal duren dat een minuut of drie. Bij kleine benzine motoren is het al zeer snel rendabel om hem uit te zetten, kijk maar naar de Nieuwe Fiat 500 stop en go, die doet het zelfs zelf!

Ik heb pas mijn rijbewijs gehaald. En bij het theorie examen (en ook van mijn instructeur) heb ik geleerd dat het rendabel is zodra je langer dan 1 minuut moet wachten (ongeacht de auto). Duurt het wachten korter dan 1 minuut dan heeft het dus geen zin. Uiteraard is dit per auto en per motor verschillend. Maar dit is een soort algemene tijd.

Ha, dat Denkbeeld; Al enkele jaren geleden is er campagne gevoerd om bij langer wachten de motor af te zetten. Toen werd er verteld dat het voor vrachtwagens al rendabel was vanaf zo'n dertig seconden. Met het voortschrijden van de techniek zal dat voor personenauto's weinig verschillen. Wel uitgaande van een bedrijfswarme motor natuurlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100