Vanaf hoeveel seconden is het rendabel,om de motor van je auto af te zetten,wanneer je staat te wachten?

Aangezien starten wat meer benzine verbruikt dan stationair draaien,zal er een bepaalde tijd overheen moeten gaan,om er voordeel uit te halen,maar hoeveel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.8K

Het beste antwoord

Voordelen van uitzetten:
- Geen benzineverbruik (kosten).
- Geen uitlaatgassen (milieu).
- Geen uitlaatgassen (omstanders).

Nadelen van uitzetten:
- Extra slijtage startmotor.
- Extra slijtage cilinders en kleppen doordat de eerste slagen niet optimaal zullen zijn.
- Extra slijtage catalysator (zelfde reden).

Voor de kosten hoef je het dus niet te laten.

Uitzetten is vooral fijn voor de omstanders. Denk aan de fietsers die ook voor die open brug staan te wachten.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ligt er maar net aan wat voor auto je hebt!
Bij een diesel is het meestal beter om hem te laten draaien, aangezien het starten een flinke schadelijke uitstoot geeft.
Bij zware benzinemotoren kun hem beter pas uitzetten als het wachten langer zal duren dat een minuut of drie.
Bij kleine benzine motoren is het al zeer snel rendabel om hem uit te zetten, kijk maar naar de Nieuwe Fiat 500 stop en go, die doet het zelfs zelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet de startmotor niet, die slijt ook...

Een (gemiddelde) auto verbruikt een halve liter benzine per uur als hij stil staat (normaal en goed afgesteld staat) stationair te draaien... Dus dan kun je het wel uitrekenen...

Dus dan kost het 3 cent per minuut... Dan kun je het zelf afwegen wat je doet en hoeveel je bespaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat mijn diessel gewoon door lopen,of het moet heel lang duren,denk aan de slijtage van de statmotor,en de diessel heeft er geen problemen mee,het zijn allemaal zulke kleine bedragen die je er mee verdiend,voor jezelf,alleen het millieu is er misschien een klein beetje mee gebaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klein beetje maar?? Je staat al snel een minuut te wachten op een stoplicht. Er zijn wel miljoenen auto's wereldwijd die zo 's ochtends staan te wachten. Als die allemaal een minuut de motor zouden uitzetten in de spits kom je heel snel op miljoenen minuten dat een motor niet heeft gedraaid. Gigantische milieuwinst dus...
Ik heb pas mijn rijbewijs gehaald. En bij het theorie examen (en ook van mijn instructeur) heb ik geleerd dat het rendabel is zodra je langer dan 1 minuut moet wachten (ongeacht de auto). Duurt het wachten korter dan 1 minuut dan heeft het dus geen zin.

Uiteraard is dit per auto en per motor verschillend. Maar dit is een soort algemene tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen moeten eerst maar eens leren om verder te kijken dan hun neus lang is...

De hoeveelheden brandstof die je extra verbruikt om te starten is triviaal en niet opgewogen tegen het voordeel van een minuut lang je motor laten draaien. Zeker als de motor al warmgedraaid is.

Wat betreft slijtage is het ook triviaal. Een auto is ontworpen om te starten. De onderdelen die bewegen zijn ontworpen om tienduizenden keren te starten. En die onderdelen gaan vaker langer mee dan de auto als geheel. Zie de hoeveelheid auto's bij een sloop die gewoon zouden kunnen starten; waar ook onderdelen als startmotoren uit gewonnen worden.

Het is vanaf 0 seconden gunstig om je auto stil te zetten wanneer je voor een licht wacht of voor een spoorwegovergang o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje agressief gezegd maar toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En maakt het dan nog verschil dat je motot afkoelt doordat je 'm afzet? Een koude(re) motor heeft een hoger verbruik dan een die op temperatuur is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk in dat de motor wel afkoelt als hij uitstaat maar we hebben het hier over de tijd die een stoplicht over doet om groen te worden of totdat de trein voorbij is. In die tijd is de motor niet noemenswaardig afgekoeld. Wel een goede opmerking, kritisch... Dat mag ik wel.
De Honda Civic hybrid slaat automatisch meteen af als je stil staat, dus daar zal het wel direct rendabel zijn.

Maar gebruikt zijn startmoter dan niet, die start met de electromoter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Denkbeeld;

Al enkele jaren geleden is er campagne gevoerd om bij langer wachten de motor af te zetten. Toen werd er verteld dat het voor vrachtwagens al rendabel was vanaf zo'n dertig seconden. Met het voortschrijden van de techniek zal dat voor personenauto's weinig verschillen. Wel uitgaande van een bedrijfswarme motor natuurlijk.