Waarom schudt mijn auto diesel bij 'n koude start?

Mijn Renault clio 1.5 dci uit 2004 schudt heel erg wanneer ik die start. Motor is dan nog koud. Koud rijden is geen probleem maar zodra ik stil sta schudt de auto heel erg. Zodra de auto warm is heb ik geen problemen meer, dus ook niet als de auto stationair draait. Weet iemand de mogelijke oorzaak? alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
10.3K

Antwoorden (2)

Wanneer de motor nog koud zal deze extra moeten werken om warm te worden. Vaak start de motor ook in een iets hoger toerental dan wanneer deze warm is. Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe erg de auto schud, maar met een diesel zal dit wat eerder gebeuren dan met een benzine. mocht het je toch niet lekker zitten zou ik even langs de garage gaan, dan heb je gewoon zekerheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook zijn dat je injector is verstopt, als je motor warm is dan gaat het er makkelijker langs dan bij een koude motor. Vandaar dat het dan alleen bij een koude motor is, maar nogmaals kun je beter even langs de garage gaan voor de zekerheid. als je het niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet goed.
Als de wagen start dan mag hij enigzins schudden, maar zodra u een stukje gereden heeft moet dat afgelopen zijn.
U zegt dan dat hij dan alsnog schudt, tenzij de motor warm is dan komt het verschijnsel minder of niet voor.

Mijn gedachte gaat uit van het brandstofsysteem.
Als een motor wordt gestart dan draait deze in een enigzins verhoogt toerentaal, dit toerental dient te zakken na verloop van tijd.
Dit resulteert ook dat de motor minder schud.
Bij u is dat schijnbaar dus niet het geval.

Dit kan een paar oorzaken zijn.
1 is dat de computer het niet meer snapt ( een reset zou een oplossing kunnen zijn ).
Maar dat kunnen ze gauw genoeg uitlezen.
2 is dat één der verstuivers/injectoren blijft plakken.
Ten tijde van een verhoogt toerental en warme motor valt dit weinig op daar alles mooi wordt opgevangen door de andere 3 cilinders, doch met een koude motor ( laag toerental ) valt een dergelijk probleem gauw door de mand.
Vervangen of sonisch reinigen is dan de enige oplossing.

Als je zelf echt handig bent dan kun je een dergelijke defecte injector zo detecteren.
Een simpele ( grote ) schroevendraaier.
Deze zet je op een injector/verstuiver en uw oor legt u op het heft van de schroevendraaier.
U moet dan duidelijk tikken horen ( dan spuit hij zijn brandstof in ).
Doe dit zowel met koude en met warme motor.
Zit er eentje tussen die vreemd doet, dan heeft u waarschijnlijk de boosdoener.
Deze truuk kan aardig wat geld besparen, daar de meeste garages het liefst allemaal willen vervangen ( kassa ).

Zodra de garage direct begint ( zonder een verdere diagnose ) over een brandstofpomp, dan adviseer ik om elders een diagnose te laten stellen.
Mocht het serieus de pomp zijn, de kans is hierin heel erg klein.
Dan zou ik beginnen te bellen met diverse autodemontagebedrijven.
Dat zal je veel geld kunnen besparen, heel veel geld.

Maar met wat gezond verstand kan je heel veel zelf versleutelen aan een dieseltje, of wellicht iemand binnen je kennis/vrienden kring.