is het remvloeistofniveau auto van invloed op je versnellingsbak c.q. koppeling?

bij stilstand kon ik niet meer schakelen met contact aan, maar zonder contact ging schakelen weer soepel. ANWB heeft wat remvloeistof bijgevuld en na paar keer pompen met koppeling, ging het na wat schokkend rijden, weer helemaal goed, tot nu toe geen problemen meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
10.7K

Antwoorden (3)

De koppeling en het remsysteem zijn twee verschillende en geheel van elkaar gescheiden circuits. Ze kunnen wel allebei hydraulisch zijn en dan werken ze ook allebei met dezelfde "remolie". Reden hiervoor is, dat remolie een hoog kookpunt heeft en er dus nagenoeg nooit "kook"gasbellen in kunnen ontstaan. Een gasbel (of luchtbel) in de remolie is samenpersbaar, waardoor je remwerking sterk vermindert.
Om op de vraag terug te komen; het niveau in het REMoliereservoir is NIET van invloed op de koppeling.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord! Zou ik ook zeggen.
Ben er 99% zeker van, dat remvloeistof, koppeling en versnellingsbak geheel los van elkaar staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dat is best mogelijk !!

Een hoop auto's hebben namelijk een reservoir voor zowel de hydraulische remmen als de hydraulische koppeling !!

Maar als veiligheid zit de leiding voor de koppeling hoger in het reservoir !

Dat betekent dus dat als je remblokken en of schoenen versleten zijn zit er minder vloeistof in het reservoir en zal je dat als eerste merken met koppelen

Dit betekent wel dat er naar de remblokken en rem schoenen gekeken moet worden of ze niet versleten zijn en dus aan vervanging toe is