Mag ik koopovereenkomst ontbinden als verkoper van auto geen afleverdatum kan geven?

Auto is besteld in juli en als ik vraag naar wanneer wordt de auto afgeleverd krijg ik of ik weet het niet, of er is vertraging opgetreden?!?! Mogen ze mij zo aan het lijntje houden? Heeft de verkoper geen plichten?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (1)

Als er een exacte leverdatum is afgesproken is de verkoper na die datum in verzuim. Je hebt het recht om de overeenkomst te ontbinden. Je kunt de schade die je lijdt door de te late levering, bijvoorbeeld omdat je een auto moet huren, claimen bij de verkoper.
Heb je een exacte datum afgesproken, stuur de garagehouder dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief ook wat je van de garagehouder verlangt. Bijvoorbeeld vergoeding van de huursom van een auto die je zolang moet huren. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.

Als er een vermoedelijke levertermijn is afgesproken (bijvoorbeeld levering in week 15) moet je de verkoper, wanneer hij de levertermijn overschrijdt, nog een laatste kans geven om de auto alsnog te leveren (dit heet "in gebreke stellen").
Heb je een vermoedelijke levertermijn afgesproken, geef dan de verkoper nog een laatste kans om de auto alsnog te leveren. Dat kun je het beste schriftelijk doen. Hierin geef je een uiterste termijn aan van 3 weken.
Als de verkoper zich niet houdt aan die termijn en jij de auto nog steeds niet hebt, dan is de verkoper "in verzuim". Je kunt de overeenkomst dan ontbinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat als er staat als geschatte levertijd : z.s.m.?!?! Kunnen ze mij dan aan het lijntje houden? En als ik wil ontbinden moet ik dan 15% betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan zsm beschouwen als een vermoedelijke levertermijn en het advies wat daarbij staat aanhouden. Probeer het anders eerst nog eens met een gesprek met de verkoper en spreek zo mogelijk een termijn af. Daarna zal je het verder schriftelijk moeten doen en eventueel juridische hulp in moeten schakelen.