Is dat gedoe met Toyota opgeblazen door de pers?

Of is er echt wat aan het handje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Voorop gesteld: Er is wel degelijk een probleem met de auto's die worden genoemd. Mocht dit niet zo zijn dan zouden ze de auto's niet terug roepen.

Komen we bij de pers dan zie je dat, zoals eigenlijk altijd met dergelijke zaken, het probleem erger wordt gemaakt dan het is.
Niet dat de problemen niet erg zijn, maar als je pers moet geloven dan zijn de auto's vaak "total-loss" of "levensgevaarlijk" . Kortom, ze maken van een mug een olifant.
Neem van mij aan dat als er echt iets mis is met een auto dat gevaar op levert de fabriekant direct aktie onderneemt.
Zelf heb ik dit in het verleden 2 x mee gemaakt dat auto's direct naar de werkplaats moesten komen en dus eigenlijk geen meter meer mochten rijden. We mochten ze pas weer vrij geven nadat alle modificaties waren uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zal echt iets aan de hand zijn anders roepen ze niet zoveel auto's terug: http://www.toyota.nl/nieuws/nieuws_76_recall.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zelf een Toyota van de genoemde probleemauto's en heb nog geen moment schrik gehad dat er iets zou gebeuren..heb jet volste vertrouwen in dit merk, hun werkwijze en mijn eigen dealer.. heb ze wel even gebeld natuurlijk maar dat was meer om te vragen wanneer de auto zou terug moeten.. Gezien het feit dat de oproep nog wel enkele maanden op zich laat wachten en ik in de tussentijd gewoon mag blijven rijden, geloof ik niet dat ik gevaar loop met mijn auto..anders was ik wel direct moeten komen opdraven toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.
Als er met een auto (of een ander product) iets gebeurt wat te wijten is aan een technisch falen moet de fabrikant dit herstellen. De producten die dan al verkocht zijn moeten dan worden terug geroepen.
Meestal gaat het om een of twee incidenten op een totaal van enkele duizenden tot vele miljoenen maar wil de fabrikant het niet op zijn geweten hebben dat er ernstige ongelukken gebeuren door zijn product.

Zo terugroep actie kost de fabrikant veel geld maar een rechtszaak in b.v. Amerika kan de fabrikant ook miljoenen gaan kosten.

Het laat ook zien dat een fabrikant zijn afnemers serieus neemt en ook de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan.

Daarbij is het heel netjes dat Toyota erkend dat er een kans op falen is en dat dit kosteloos verholpen wordt. Dat dit ook een commerciële kant heeft is duidelijk. met deze actie blijf je toch vertrouwen hebben in het merk Toyota en zal je volgende auto ook weer een Toyota zijn.

Philips heeft het met zijn senseo apparaten gehad. Ik kan U vertellen dat wij een compleet nieuw senseo apparaat kregen van Philips en een excuus brief voor de veroorzaakte problemen. Mijn volgende koffie zetter zal dus met grote zekerheid een Philips zijn omdat de garantie en service goed zijn.

De pers gebruiken de fabrikanten voor het mondiaal verspreiden van het falen, zodat iedereen op de hoogte is. Als ze dit met advertenties zouden moeten doen zou zo terugroep actie helemaal on betaalbaar worden. Het nadeel echter is wel dat de pers het vaak groter maakt dan het in werkelijkheid is.

Groeten Edwyn.