Waar moet je opletten tijdens je auto praktijkexamen?

Ik ga binnenkort mijn praktijkexamen doen nu was mijn vraag waar je op moet letten? En wat ik ook graag wil weten is van die kleine dingen bijv. Of je met je instructeur mag praten of juist niet.. Ik wil graag jullie ervaringen lezen en wat jullie fout hebben gedaan , het zou me enorm helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Waar je moet opletten? Overal natuurlijk!
Antoni
11 jaar geleden
Je moet toch vooral opletten bij kruispunten, bij gevaarlijke en ingewikkelde verkeerssituaties, bij voetgangers, in het bijzonder kinderen (want die letten zelf vaak minder goed op) en bij wegrijden en parkeren, lijkt mij zo.
Antoni
11 jaar geleden
Veel mensen gebruiken tegenwoordig te veel spaties. Deze vraagsteller gebruikt er te weinig. Dat vind ik heel bijzonder!

Het beste antwoord

Mijn rij-examen heb ik zo'n 25 jaar geleden gedaan. Waar ze 'toen' op letten (en ik denk nu nog) is dat je zeer goed het verkeer waarneemt. Duidelijk in de spiegels kijken (binnenspiegel, linkerbuitenspiegel links opzij), zodanig dat het voor je gevoel misschien overdreven is.

Niet blijven 'hangen' achter een vrachtwagen maar inhalen als het kan. Vlot doorrijden maar niet over de maximumsnelheid heen gaan.

Netjes antwoorden als de examinator wat vraagt, maar niet zelf een gesprek met hem aangaan. (Haar kan ook uiteraard). Je moet je blik op en je aandacht bij het verkeer houden.

De instructeur laten neerijden. Maar het is niet de bedoeling dat je met hem of haar praat onderweg. Als de instructeur achter de bestuurdersstoel gaat zitten, kan hij misschien ongemerkt nog wat aanwijzingen geven...

Als de examinator zegt 'bij de 1e gelegenheid linksaf', ga er dan maar vanuit dat de eerstkomende straat een inrijverbod heeft. (Anders had hij natuurlijk gewoon 'weg' gezegd).

Als het examenterrein vanwaar je vertrekt de vorm heeft van een rotonde met verplichte rijrichting, dan niet tegen de stroom inrijden. Dit verkleint de slagingskans.

Het examen is pas afgelopen als je alle handelingen hebt gedaan dus inclusief het goed kijken voor je het portier open doet om uit te stappen.

Bij twijfel of de weg helt, het zekere voor het onzekere nemen als je voor een verkeerslicht stil komt te staan en de handrem aantrekken. Vergeet je het en rijdt de auto iets achteruit, dan bestaat de kans op een ingreep.

Bij twijfel of je het licht aan moet doen of niet: doe ze aan.

Als een STOP-bord voor een kruising staat: daadwerkelijk volledig stilstaan, al zie je al van mijlenver dat er niets aan komt.

Als de examinator ingrijpt, dan ben je waarschijnlijk gezakt. Want dat doet hij pas als je anders een ongeluk zou veroorzaken. Als het examen wordt afgebroken wegens verkeersgevaarlijk gedrag ben je natuurlijk ook gezakt.

De blinde met de blindenstok uit het theorieboek zul je zelden zien als je autorijdt. Maar soms lijkt het erop dat hij door het CBR wordt ingehuurd op de dag dat je examen doet.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt hellingtrekken nog met de handrem gedaan? Toen ik 6 jaar geleden mijn rijbewijs haalde mocht ik geen handrem gebruiken..
Anyway, ik zou de instructeur mooi bij het CBR laten.. Mijn instructeur ging niet mee, ik moest het zelf doen. Gevolg was dat ik een ontzettend leuk gesprek heb gehad met de examinator en dat willen ze ook zien, dat jij tijdens het rijden niet heel snel wordt afgeleid. Ook belangrijk: Auto uit zetten als je voor een dicht spoor staat! En nog iets, zorg dat je van alle knoppen en lichtjes in de auto weet wat ze betekenen, ook onder de motorkap kijken en weten welke dop van wat is enz. Moet je clusteren en je bent even vergeten welke straat je ook alweer links moest, gewoon even vragen, dat is niet erg.

Andere antwoorden (4)

Punten scoren met in je spiegels kijken, ga je remmen, eerst spiegels, ga je afslaan, spiegels, elke 5 sec een blik in achteruitkijkspiegels.. Goed om je heen kijken en overzicht houden, afstand op je voorganger, vlot doorrijden waar mogelijk.. Bij mij zeiden ze dat ik me niet met gesprekken tussen instructeur en examinator moest bemoeien, hun kletsen gewoon wat en jij let op de weg.. Ik vergat m van concentratie in zijn 5 te zetten op de snelweg, maar was gewoon geslaagd.. Niet teveel zorgen maken van te voren, heb vertrouwen in jezelf :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet vooral zorgen dat je alles wat je tijdens de lessen hebt geleerd tijdens je examen in praktijk brengt.
Dus duidelijk in de spiegel kijken en er voor zorgen dat je vooral niet te hard rijdt.
Let op de borden en pas je aan aan het verkeer.
Praten met de rij instructeur mag best zolang je maar niet aan een kletst en vooral je ogen op de weg houdt.
Probeer rustig te blijven en kijk overdreven in je spiegels zodat de examinator het ook kan zien dat je kijkt.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms halen ze een trucje uit. Bij de hellingproef zorgen ze er op de een of andere manier voor dat de motor afslaat. Onder stress start je opnieuw doet de helling proef en rijd weg......maar heb je toen wel opnieuw naar de verkeerssituatie gekeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
? Waarom zouden ze dat doen? Als dat gebeurt doe je dat toch echt zelf hoor. Altijd die fabeltjes over examinators!
Foutjes maken is niet erg, die maakt iedereen in elke rit. Waar het om gaat is hoe je hersteld van een fout, of stapel je fout op fout (soms vanwege de zenuwen). Als je dit overkomt, zak je. Herstel je steeds goed, slaag je!
Succes!