Tijdens het rijden is mijn distributieriem kapot gegaan. Is de auto nog te redden?

Tijdens een rit met mijn seat ibiza uit 97 is de distributieriem stuk gegaan. Niet door achterstallig onderhoud, hij was namelijk recent vervangen. (Op 80.000 km, ik had hem net gekocht). Hoewel de garage de verantwoordelijkheid neemt voor de schade, heb ik vaak gehoord dat de kosten op kunnen lopen tot in de €2000 + omdat de motor er stuk van kan gaan.

Wat als de gehele motor naar z'n grootje is? Kan/ moet een garage deze dan ook herstellen?

Kan ik de garage aansprakelijk stellen voor gemaakte reiskosten terwijl mijn auto wordt gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
28.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak kom je in aanmerking voor een vervangende auto van de garage, je moet er alleen wel even naar vragen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is het een kleine garage, ze hebben geen vervangende auto's.

Antwoorden (3)

Het kan dat er niks aan de hand is maar meestal is het blok dan kapot,dit moet dan gereviseerd worden.
Als hun de kosten voor hun rekening nemen bij een kleine reparatie dan zullen ze dat ook moeten doen als het blok gereviseerd moet worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote kans dat je motor behoorlijk naar z'n grootje is. Als de distributie riem breekt krijg je problemen in de cilinders zoals bijvoorbeeld zuigers die tegen de kleppen komen wat behoorlijke schade aan kan richten. Je kunt de garage verantwoordelijk stellen voor alle gemaakte kosten want een distributie riem hoort niet na een paar duizend km te breken. De motor kan wel gereviseerd worden en waarschijnlijk zal de garage dit ook doen. Als de kosten echter veel hoger worden dan de dagwaarde van de auto bestaat er ook een kans dat de auto totalloss verklaard wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als de auto total loss wordt verklaard (wat met een auto van '97 al snel is) wat zijn dan mijn rechten? Het is duidelijk een fout van de garage, want één van de schroeven zat niet goed vast, die is losgeschoten (of getrilt) waardoor de riem stuk is gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar durf ik niet echt antwoord op te geven. Lijkt mij zo duidelijk als wat dat de schuld volledig bij de garage ligt dus misschien mag je gewoon van ze eisen dat ze je auto repareren ook al zijn de kosten hoog, of je moet op hun kosten een vergelijkbare auto kunnen krijgen maar ik durf het echt niet met zekerheid te zeggen. Misschien valt de schade mee en hebben ze hem zo gerepareerd. Lijkt me in ieder geval niet meer dan redelijk dat je tot die tijd vervangend vervoer krijgt.
Niet altijd is het zo dat een motor gelijk helemaal ‘naar z’n grootje’ is, vooral benzine motoren die wat ouder zijn maken nog wel eens een kans het er levend vanaf te brengen, vooral 16V motoren zijn vaak niet zo dol op een gebroken distributie riem (maar de auto is van ’97 dus misschien heb je geluk)

Vraag het gewoon de dealer eens, een chef werkplaats kan je meestal wel vertellen of het bij dit type een erg groot probleem is, vaak breken er idd. een paar kleppen en zal dus minimaal de kop gedemonteerd moeten worden, maar dit is dus niet altijd het geval! (Duimen dus maar . . . )

( Waarom zet iedereen toch altijd zo weinig informatie in de Vraag? Als je wat méér informatie over de motor geeft, kan een technici er vaak ook méér mee )