Hebben de nieuwe snelheidsborden langs de snelwegen een ander lettertype dan de oudere snelheidsborden?

Toen ik voor het eerst de nieuwe snelheidsborden langs de snelwegen zag (met daarop 120 of 130), viel me op dat ze er anders uitzagen dan de snelheidsborden die ik kende. Ik wist echter niet *wat* er nu anders zou zijn.

Desondanks vond ik ze duidelijk anders. Zeg maar: ongebruikelijk. Alsof je een buitenlands bord ziet: je weet wat ermee wordt bedoeld, maar het "voelt" onbekend.

Sinds afgelopen zondag denk ik dat het lettertype verschilt.

Klopt dat? Zo ja, wat is de reden om een ander lettertype te gebruiken?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Amadea
11 jaar geleden
Een uitgebreid verhaal erover staat op http://www.wegenwiki.nl/Lettertypes_bewegwijzering

Antwoorden (3)

Het lijkt, alsof er idd een andere layout is gebruikt.
Misschien omdat het meer de aandacht trekt en de verkeersdeelnemers er wat alerter van worden.
Of misschien was men (RWS) gewoon aan verandering toe.

Toegevoegd na 9 minuten:
De veranderende maximumsnelheden op de snelwegen hebben flink wat consequenties. Om de automobilist te helpen in de soms onduidelijke situaties, worden er momenteel zelfs geheel nieuwe verkeersborden geplaatst.

De eerste reden voor de introductie van de nieuwe verkeersborden heeft met de algemene regelgeving te maken, meldt woordvoerder Esther de Graaf van Rijkswaterstaat: “Voorheen was de officiële maximumsnelheid op de Nederlandse wegen 120 km/h. Maar per 1 september is dat 130 km/h. En dus plaatsen we op dit moment borden die een maximumsnelheid van 120 km/h aangeven. Voorheen waren die niet nodig, maar nu is zo’n traject dus een uitzonderingssituatie.”
Maar er is nog een reden voor nieuwe borden, aldus De Graaf: “Je ziet op de nieuwe borden ook een witte bies op bijvoorbeeld de buitenste ring. We hebben voor dat ontwerp gekozen omdat de borden dan beter te lezen zijn voor mensen die kleurenblind zijn.”
De verandering naar een landelijke maximumsnelheid van 130 km/h op de snelweg vindt in principe per 1 september plaats, maar het is natuurlijk onmogelijk om alle nieuwe borden de nacht daarvoor te plaatsen. Vandaar dat Rijkswaterstaat nu al bezig is om de borden waar nodig neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschil in lettertype is mij ook opgevallen op de A4 en de A44.

Verder zijn de omlijningen aangepast.
Dit was al eerder aangekondigd en heeft te maken met het aantal bestuurders die kleurenblind zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Ik heb er overigens wel al een klacht over geschreven. De cijfers zijn dunner waardoor je 120 of 130 km op afstand niet zo duidelijk ziet. Naast de dunnere lijntjes is er ook voor kleurblindheid een witte cirkel rond de rode lijn gemaakt om dit voor hen duidelijker te maken. Met dat laatste heb ik uiteraard geen problemen mee, wel met de dunnere lijnen.