Wat is de beste optie als je een rondrit door Europa wilt maken en de auto in Griekenland wilt achterlaten?

Een vriend van ons is Engels en is nu bij zijn Nederlandse vriendin in Nederland. Ze willen nu een auto kopen, een rondrit door Europa maken en eindigen in Griekenland, waar de auto achtergelaten wordt. Een exportkenteken is niet mogelijk omdat deze maar een week geldig is. De Nederlandse vriendin wil de auto niet op haar naam hebben. Is er een manier om dit te regelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Als er een auto gekocht wordt, moet deze sowieso op naam komen te staan van de gene die er het vaakst in zal rijden. De vraag is wie de auto op naam krijgt de vriendin of de Engelsman. U kunt met de auto gewoon door Europa reizen, mitst u overal over de geldige Vignetten beschikt. Eenmaal in Griekenland moet u de auto aanmelden bij het dicht bijzijnde douanekantoor, u mag daarna nog zonder invoerrechten te hoeven te betalen, nog zes maanden in Griekenland rijden, daarna dient de auto officieel het land te verlaten.

Nu komt de vraag: Moet de auto worden verkocht, of word hij gewoon ergens op een parkeerplaats achtergelaten.

Als de auto verkocht word geef ik het weinig kans, aangezien het zeer prijzig is om een Nederlandse auto op Grieks kenteken te krijgen er moet namelijk invoerrecht betaald worden, het is voor de bevolking goedkoper om een auto te kopen met Griekse kenteken platen.

Als de auto achter gelaten word is het raadzaam om de kentekenplaten te verwijderen. Vervolgens moet iemand er voor zorgen dat in Nederland de auto van de naam word gehaald bij het postkantoor, door middel van het zogenaamde vrijwaringsbewijs. Hiervoor is wel het kentekenbewijs 1B nodig en een geldige Identiteitskaart.

Nu is de auto niet meer in het bezit van iemand, en kan u ook niet meer vervolgd worden voor eventuele kosten of bekeuringen die gemaakt zijn na de datum die op het vrijwaringsbewijs vermeld staat.

Ik hoop U hierbij voldoende informatie te hebben gegeven.