Is de dynamo kapot of is er een lek?

Gisteravond tot twee keer toe de auto gestart: probleemloos. Daarna nog plusminus 2km gereden en de auto geparkeerd. Vanochtend gestart: accu leeg.

Je zou verwachten dat bij een kapotte dynamo, de accu geleidelijk aan steeds leger en leger wordt. En dat het starten met verloop van tijd ook moeilijker zal worden. Of zie ik dat verkeerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je vaak korte afstanden rijd dan gaat dit ten koste van de accu duur. Mogelijk zul je de accu een keer vol moeten laden met een accu lader, mocht het probleem zich snel weer voor doen dan zal er mogelijk iets met de dynamo kunnen zijn.

je dynamo gaat niet zo snel kapot (kan wel natuurlijk) maar tussen de dynamo en de accu zit nog een spanningsregelaar uit je verhaal maak ik op dat de accu niet meer oplaad tijdens het rijden, maar de dynamo levert nog wel stroom tijdens het rijden. grote kans dat de spanningsregelaar kapot is. Toegevoegd na 9 minuten: http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html

Als je geen lampje van de dynamo hebt zien branden op jou dashboard dan is jou dynamo niet stuk . Ik zou eerst eens naar jou accuklemmen kijken en schoonmaken . Als dat niet helpt dan zou ik naar jou garage gaan om de accu te laten doormeten . Het doormeten is meestal gratis en valt onder service .

Hey Fred, Mijn nichtje heeft dit vorig jaar gehad. Steeds na een dagje stilstaan accu leeg. Dan met startkabels starten en rijden. Als ze dan een uur gereden had, kon ze zonder problemen de auto afzetten, en een kwartier later starten. Maar als de auto langer stil stond...probleem. Eerst hebben ze de accu varvangen, maar ik zei al dat dit het probleem niet kon zijn, omdat de accu wel gewoon op lade tijdens het rijden. Dus naar mijn idee accu niet stuk, en dynamo ook niet. Uiteindelijk bleek dat de ruitensproeier zorgde voor kortsluiting, en daardoor heel langzaam de accu leeg trok. Ik denk dus, dat er bij jou ook zo iets is. Het kan ook een lampje in de kofferbak zijn, wat niet uit gaat ofzo. Iets heel kleins en stoms wat je niet door hebt.

Met een universeelmeter (multimeter) kun je meten of de accu bijlaadt, meet op de accupolen de spanning bij niet-draaiende motor, nu meet je de accuspanning, zal ergens rond de 11 a 12 V moeten zitten. Nu meet je op de accupolen met draaiende motor, nu meet je de laadspanning dus de spanning die je dynamo genereert, als het goed is zit deze rond de 14 V en als je iets gas geeft mag hij niet hoger komen dan +/- 14,7 V. Zo kun je uitsluiten dat je dynamo stuk is. Als de spanning wel boven de 14,7 V komt dan kan je spanningsregelaar stuk zijn. Als je accuspanning hetzelfde is als de motor draait en stilstaat laadt hij dus niet meer bij.

Laadspanning is vrij simpel te meten met een multimeter. Als je kleine stukjes rijdt, met veel startmomenten, zal je meer stroom gebruiken dan er wordt bijgeladen met als gevolg startproblemen. Een accu kan trouwens wel van het ene op het andere moment stuk gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100