Een auto met automaat uit 1983, 175.00 Km. Welke problemen kun je verwachten en welke kosten? En, kun je in een auto met automaat ook 'gas' inbouwen?

Het gaat om een Volkswagen Transporter T3. Was in gebruik bij politie als surveillancewagen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd er rekening mee dat auto's bij de politie niet altijd even vriendelijk worden behandeld (koud wegscheuren bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...Ja, dat had ik al in gedachte ja. Alsook de vele verschillende chauffeurs met ieder hun eigen rijstijl.

Antwoorden (3)

Dat er ergens onder een kapje oid drugs zit verstopt :p

Als het een benzine motor is, kun je meer onderhoudskosten gaan verwachten dan waneer het een diesel motor betreft. Verder zijn de surveillancewagens van de politie ten aller tijden goed onderhouden, maar aan de andere kant zijn er ook rare capriolen mee uitgehaald.

Lastig te beoordelen met zo weinig informatie oid, maar...

Als het blok droog is (geen olie) geen roestplekken opzitten, de motor goed klinkt, het geheel goed rijd en het dashbord ed onbeschadigt is, is er al veel goed ;)

Maak wel altijd even een proefrit ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mits de auto op benzine loopt, kan je hem (laten) ombouwen voor het gebruik op gas, automaat maakt niet uit. Alhoewel deze busjes kwalitatief goede busjes waren, kan je bij een auto van die leeftijd van alles verwachten. Als je er zelf niet veel verstand van hebt, kan je misschien beter een onafhankelijke aankoopkeuring laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een autootje van 30 jaar mits goed onderhouden kan je nog veel plezier aan beleven, doch om het oude motortje om te rusten met een lpg installatie, tja ik persoonlijk geef daar weinig voor en ken weinig echt goed lopende motoren die op latere leeftijd zijn omgebouwd.
Denk bijvoorbeeld maar aan je cilinderkop en kleppen, of er wordt een geharde kop gemonteerd of je zit met je kleppen te rommelen.
Voor wat Lpg en je transmissie, dat heeft weinig met elkaar van doen.
De automaatbak is wel gelijk het duurste in de hele auto en een andere bak ben je al gauw een kleine 1000,- lichter.
Probeer hem eens in alle schakelstanden en mocht hij gaan stinken of doorslippen of anderzijds raar schakelt ( verkeerde momenten o.i.d. ) dan weet je dat je elk moment aardig wat euro's uit je portemonnee kan worden geschut.
Denk ook bijvoorbeeld een inspectie aan de aandrijfassen, lagers, stuurinrichting etc.

Het e.e.a. heeft natuurlijk al veel voor de kiezen gehad en als hij al die jaren in onderhoud is geweest bij een tot het bot uitgeklede organisatie waar ieder dubbeltje moet worden omgedraaid dat boezemd mij zeker geen vertrouwen in.
Maar zoals al eerder in een antwoord werd vermeld, doe een eventuele aankoopkeuring bij een onafhankelijke keuringstation.
Je hebt dan natuurlijk nog geen 100% garantie dat het goed is maar geeft je wel wat meer zekerheid en inzicht.

Veel succes.