Als ze toch vervangen moeten worden ,doe ze gelijk alle twee.
Als de ene slecht wordt dan komt de vervanging van de andere er ook binnenkort aan,en het scheelt je werkloon van de garage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd per paar vervangen! Indien je er 1 zou vervangen zou het risico kunnen zijn dat een oude schokbreker minder dempingsvermogen heeft. Dit is absoluut gevaarlijk met het nemen van bochten. De auto wordt dan instabiel door de ongelijke balans: immers in de bocht zakt de ene schokdemper in terwijl de ander juist gofer blijft!

Toegevoegd na 2 minuten:
eh...bedoelde.....

Hoger moet het zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd per paar vervangen.
En als je dan nog koni schokdempers monteerd heb je het beste wat er is op de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd per paar. Als je er één vervangt dan leverd dit gevaarlijke situaties op.
Ga hiervoor bij voorkeur naar de dealer. Zij weten exact welk type er onder moeten. Dit zien ze aan de hand van het chassis nummer. Het kan namelijk best voorkomen dat in een modeljaar overgetapt is naar een ander type met andere specificaties.

Indien het om schokbrekers achter gaat en je hebt een stationwagen dan moet je helemaal goed navragen en controleren wat er onder zit. Het zou zomaar eens kunnen dat er bv automatische niveauregeling onderzit. Als je dan een universeel merk er onder zet dan kun je wel eens van een koude kermis terug komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt nooit 1 schokbreker kapot het lijkt of die ander nog goed is maar is alleen maar minder slecht dan die andere dus allebei vervangen . maak er geen half werk van. anders zit je over enkele maanden met het zelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 vervangen wandt anders gaat de auto scheef hangen en het komt de veiligheid ook ten goede