Kun je benzine ergens mee verdunnen, zonder dat dit schadelijk is voor de automotor?

De vloeistof die dan gebruikt wordt voor het verdunnen, zou dan wel goedkoper moeten zijn dan benzine, om kosten te besparen, in verband met de dure benzineprijzen.

Uiteraard moet de auto goed op deze verdunning kunnen rijden, en moet de motor er niet aan kapot gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goedkoop benzine kon verdunnen (en dan ook niet schadelijk) zou dat toch algemeen bekend zijn? Wie wil in deze tijd nou niet goedkoop auto/motor/scooter rijden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik sluit me bij je aan gast 105802
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is geen direct antwoord, want dit verdunt benzine niet... maar als het regent heeft je auto meer vermogen, water zet namelijk flink uit bij verhitting, dus een miniem beetje waternevel bij de luchtinlaat zou het verbruik moeten verlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet goed is wat je er in gooit kan het ook zijn dat je steeds olie filters en nieuwe olie moet vervangen. Dus betekend dat je alsnog veel kosten hebt. Misschien een kleinere auto? Of een scooter? Openbaar vervoer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo als al gemeld dat word erg lastig, het kan wel met een diesel motor,(met kleine aanpassing) b.v. gebruikt frituurvet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als dat makkelijk zou kunnen, zouden we dat allemaal al lang doen. toen een paar jaar terug bekend werd dat je diesel kon verdunnen met zonnebloemolie, steeg de prijs van zonnebloemolie in de winkel van 1,39 naar 1,89, zodat het niet meer lonend was

Het beste antwoord

Dit verschilt per auto. Meestal moet je een bepaald octaangehalte halen voor de motorprestaties (en de schade aan je motor).
In Amerika kunnen auto's rijden op octaangehalte 87. Europese auto's hebben veelal een hoger octaangehalte nodig. En euro 95 is in Nederland de maatstaaf.
In sommige gevallen kun je het verdunnen met ethanol. dit zal ook invloed hebben op de prestaties. In sommige gevallen loopt het verbruik terug waardoor je weinig rendement heeft.

Indien je aan de duitse grens woont heb je kun je kijken of je op biobenzine kunt rijden. Dit verscheelt per auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kan het mengen met Aceton (oplosmiddel).

Succes !

Saludos,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uw motor u lief is zou ik zeker niet knoeien met de brandstof.
Ik heb in een raffinaderij gewerkt en weet waar ik over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
compleet mee eens, vandaar dat ik waternevel voorstelde, een motor is op een klein beetje water berekend, in verband met luchtvochtigheid, regenachtig weer etc.. een motor is niet op andere zooi berekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@depauwroger neem aan dat je niets bedoeld dus ook geen water? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps waternevel anders is mosibfu mss gepiekeerd.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u water mengt zal die bij stilstanduitzakken in uw tank.
Dit kan resulteren tot afslaan van uw motor. Enkel een paar procent biobrandstof mag evt bijgemengd worden. Ik dacht tot 3% maar ben niet zeker van die hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat was mijn idee ook, als het zou kunnen zouden de oliemaatschappijen dit toch zelf al doen, om zo nog meer winst te maken? Allee dat denk ik toch....
Er wordt een paar procent ethanol (biobrandstof) bij de gangbare benzine gemengd, als je daar goedkoop aan kunt komen zou je daar iets meer van toe kunnen voegen.

water kost nauwelijks iets, de motor kan waarschijnlijk wel tegen een paar procenten, maar gezond is het niet, en vermogen levert het ook niet op.

De meeste fabrikanten vinden het niet fijn als je rommelt met je brandstof. Als er problemen ontstaan en ze komen er achter kun je je garantie wel vergeten!