Hoe repareert men in de garage een lekke autoband?

Ik weet wel dat men er een stop of een wiek in steekt, maar hoe gaat dat precies? 1) hoe vindt men het gaatje? 2) hoe mikt men de stop precies in dat gaatje?
"Gaatje" is dan nog relatief, want meestal is het een onooglijk klein lek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (2)

Vrijwel steeds wordt het lek veroorzaakt door een nagel of iets dergelijks. De bandenhersteller gaat op zoek naar dergelijke dingen. Hij trekt de nagel eruit en weet dus precies waar het lek is, hij duidt dit aan met krijt. Vindt hij helemaal niets, dan blaast hij de band op met lucht en dompelt deze onder in een waterbad. Het lek word zichtbaar door de luchtblaasjes die zichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaatje is vrij eenvoudig te ontdekken ( mits u het voorwerp laat zitten ), deze plek wordt dan gemarkeerd.
Daarna wordt er dmv een soort plug een rubberen "prop" ingedrukt.
Deze prop zit zo strak dat er geen lucht meer kan ontsnappen.
Reparatie is ook alleen mogelijk met kleine gaten veroorzaakt door spijkers of schroeven.

Langwerpige gaten veroorzaakt door bijvoorbeeld een scherpe steen kunnen niet gerepareerd worden en dan wordt de band vervangen.
Kleine "onvindbare" gaten worden gevonden door de band op druk te brengen, alwaar men gaat luisteren of gaan sprayen, mocht dit niet werken word de band in zijn geheel ondergedompeld.
Maar lang niet alle lekken worden hierdoor gevonden en resulteert dan dat u alsnog de band dient te vervangen of dat u er voor kiest om vaker langs de pomp te gaan voor lucht.
Vandaar dat het zo belangrijks is dat u alle voorwerpen die u band zijn binnengedrongen laat zitten.