Hoe kun je met je auto het beste uit de wijk wegrijden als er veel sneeuw ligt?

Met name in de woonwijken (en dus ook bij mij) is het momenteel een ramp om goed weg te komen (en terug), zonder jezelf vast te rijden. Hoe kun je nu het beste wegrijden? Van een collega hoorde ik dat je vanuit z'n 2 moet optrekken, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Vanuit z'n twee optrekken kan soms slippen en glijden voorkomen. Als je in z'n één optrekt komt er ineens veel trekkracht op de wielen... ik slip en glij dan en kom haast niet vooruit. In z'n twee heb ik hier minder last van, die collega heeft dus gelijk vind ik.
Echter in z'n twee optrekken moet je wel met beleid doen om afslaan van de auto te voorkomen.
Verder vooral heel rustig rijden in de wijk en ruime bochten nemen. Zodra je een stoeprandje raakt ga je ook glijden... gevaarlijk. Wij wonen in een wijk vol met vaarten en sloten en bruggen... ben nog steeds bang dat ik eens het water inglij met dit weer.
Probeer in de wijk op de bandensporen van andere auto's te rijden, dit is vaak iets gladder, maar je hebt minder kans om vast te komen zitten. Stapvoets door de straatjes en met iets meer vaart over de drempeltjes. Anders kom je de drempeltjes niet over maar blijf je slippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het glad is, kunt u beter niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Ga juist wat langzamer rijden en houd wat overdreven afstand.
Als de auto ondanks rustig afremmen toch gaat slippen, laat dan de rem los en begin voorzichtig opnieuw te remmen. Blijft de auto toch in een slip, trap dan de koppeling in en blijf steeds in de richting sturen waarheen u van plan was te gaan.
Ook al gaat u recht op een obstakel af, nooit op de rem gaan staan! U kunt alleen proberen het obstakel door sturen te ontwijken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Trek geleidelijk op om het risico van doorslippen te voorkomen. Als uw banden doorslippen, schakel dan door naar een hogere versnelling (tweede in plaats van eerste). Zo vermindert u de kracht die op de wielen wordt uitgeoefend en brengt u de auto op gang zonder te slippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord hierboven is o.k.
Maar ik zou beginnen met het uitgraven van de auto, zodat de banden niet steeds wegglippen op een hobbel sneeuw. Heb gisteren diverse buren zien ploeteren. Totdat er iemand op het lumineuze idee kwam om sneeuw bij de banden weg te scheppen, en toen ging het wegrijden opeens een stuk makkelijker :-)
Succes, en voorzichtig aan hè.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winterbanden monteren. Dat scheelt echt.

Gisteren moesten mijn buurvrouw en ik allebei tanken. We reden naar een tankstation dat hier heel dichtbij ligt.

We groeven samen onze auto's uit.

Ik stapte in, reed het parkeervak uit en de straat op, naar het benzinestation, draaide daar in en tankte.

Mijn buurvrouw stapte in, maar had moeite om uit het parkeervak te komen omdat haar wielen doordraaiden in het richeltje tussen het parkeervak en de straat. Daarna zwalkte ze de straat op, steeds wegslippend. Tijdens het rijden duwden de sneeuwhopen haar soms naar links, soms naar rechts, waardoor het leek of ze dronken was. Ze reed niet het tankstation op, ze gleed er op, met een uitbrekende achterkant.

Terwijl we stonden te tanken, vroeg mijn buurvrouw me waar ik mijn winterbanden had besteld, en hoe het werkte met het in bewaring geven van de zomerbanden.
Cryofiel