Mijn auto heeft een afwijking naar rechts. Kan dit opgelost worden door de wielen "uit te lijnen"?

Of zijn er andere oorzaken of oplossingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het te maken hebben met de nabijheid van een tankstation?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wasgetekend, wat bedoel je???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat je iedere keer moet tanken als je bij een benzinepomp bent.

Antwoorden (2)

Dat kan, als dat de oorzaak is.
Het kan ook aan een ongelijke bandenspanning liggen.
Dit is eenvoudig te verhelpen bij de pomp.

Ook kan het zijn dat uw rem aan de rechterzijde aanloopt.
Dit kunt u constateren door even ( voorzichtig ) te voelen.
Is de rechterzijde beduidend warmer of heter ( heet is niet goed ) dan de linkerzijde dan zijn het de remmen.

Hetzelfde verschijnsel kan ook gebeuren als uw rechter wiellager defect is, ook dat is te constateren door te voelen ( ook hier is heet weer niet goed ).

In de laatste twee gevallen kunt u ook thuis uw wagen opkrikken en dan controleren.
Door even het wiel rond te draaien.
Draait deze niet soepel of maakt een rauw geluid of heeft speling dan is het uw lager.( vergewis u zich er wel van dat de rem los is ).
De rem is dan ook eenvoudig zelf te controleren, even het rempedaal bedienen en dan voelen of het wiel goed loskomtdit kan ook visueel gecontroleerd worden.

Als u uw wagen laat uitlijnen laat de monteur hierbij even extra aandacht geven aan uw wielen voor wat betreft uw lagers en remmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 9 van de 10 keer los je het op met uitlijnen. Banden kunnen ook een oorzaak zijn, dat heb ik zelf nu ook. Kom je achter door de banden eens van links naar rechts om te leggen, als dan je stuur de andere kant op wil zijn het de banden (ook achter proberen). Zoals hierboven omschreven kunnen remmen ook een oorzaak zijn, stuurkogels etc. etc. Alles wat met de wielophanging te maken heeft, en ook achter. Maar ik zou eerst voor uitlijnen gaan.