als ik bij mijn bestemming aankom en wil de inrit opdraaien, mag ik er dan vanuit gaan dat deze vrij is? Ik heb schade aan auto door een kinderfietsje

De inrit is erg onoverzichtelijk omdat hij wordt afgeschermd door een beukenhaag, het fietsje is erg klein. Is hier nalatigheid in het spel? Zijn de ouders aansprakelijk voor mijn schade? Een inrit is geen openbare weg, maar de schade aan mijn auto is rond €1000 en het fietsje is jaren oud en dus nog maar een paar tientjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Ik vind dat je altijd en overal rekening moet houden met obstakels en/of hindernissen, dus ook op je inrit.
In hoeverre je nalatigheid bent als je een kind bent weet ik niet, kwestie van de verzekering bellen, of even met een jurist van de jurofoon bellen.
Ouders blijven in veel gevallen voor schade en/of letsel bij anderen verantwoordlijk

Toegevoegd na 3 minuten:
kijk hier eens, zie onder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In principe ben je zelf aansprakelijk als je tegen een stilstaand object aanbotst.

Echter als iemand met opzet objecten op de openbare weg plaatst is hij/zij natuurlijk aansprakelijk voor schade die daaruit voortvloeit.

Op je eigen terrein mag je echter zoveel objecten plaatsen waar je maar wilt. De bestuurders van auto's die zich met hun voertuig op jouw terrein begeven zijn natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het mijden van jouw bezittingen (zoals een kinderfietsje).

Het is zuur voor u, maar ik vermoed eigenlijk dat u wettelijk aansprakelijk bent voor de schade aan zowel het fietsje als uw eigen auto.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel goed antwoord alleen zijn reactie op volgende antwoord slaat weer nergens op! En is te vroeg om over het beste antw. te hebben! Tenzij het gaat om vriendjes politiek of slijmbalen natuurlijk!:-)
Nee, je hebt nooit het recht te 'eisen' of te verwachten dat je weg zonder enig obstakel zal zijn ; je dient te allen tijde zelf op te letten en te kijken.

Nu was het een kinderfietsje ; volgende keer is het wellicht een peuter of een hond.

Dus hoe en waar je ook rijdt, altijd oogjes open en op de weg. Of het nalatigheid is weet ik niet ; in elk geval niet van de eigenaar van het fietsje danwel zijn/haar wettige vertegenwoordiger. Jij bent naar alle waarschijnlijkheid overigens WEL aansprakelijk voo de schade aan het fietse ; en dan mag je, nogmaals, blij zijn dat het maar een kinderfietsje was, en niet erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar. Als uw kind de autoweg oprent, ik wijk uit en rij mijn auto totall-loss tegen een boom dan is uw kind (en dus u) aansprakelijk voor de schade. Hetzelfde geldt voor huisdieren. In dit geval stond het fietsje niet op de openbare weg, maar als het daar had gestaan was de eigenaar aansprakelijk geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een prive oprit is niet verplicht vrij van opstakels te zijn. Dus je moet altijd zelf uitkijken. Stel je voor er had een kind daar gespeeld. Ben maar blij dat het alleen een fietsje was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een oprit binnen de bebouwde kom, waar kinderen spelen zoals het verkeers bord aangeeft, en dan nog prive terrein en niet autoweg. Dus de besturder is hier aansprakelijk en moet schade vergoeden aan kinderfitsje en excuus aanbieden in plaats van proberen schade te achterhalen door zijn eigen onverantwoord rijgedrag. En 10 km is ook te snel om oprit in te rijen vind ik! Dus antwoord geefster heeft volkomen gelijk. Een dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bierkaai ; dat zal in de praktijk nog wel eens tegen kunnen vallen. Je moet achter het stuur nu eenmaal altijd verdacht zijn op onverwachte gebeurtenissen en daar op kunnen reageren ; een van de belangrijkste redenen waarom drinken en rijden een slechte combi is.
Overstekende kinderen bij een school zijn bijvoorbeeld nauwelijks 'onverwacht', en als jij daar niet op anticipeert, ben je zelf het bokkie. Maar hier gaat het helemaal niet om de openbare weg, maar om iemand eigen terrein. Dat mag je zo 'auto-onvriendelijk' maken als je zelf wilt. Je mag het zelfs afsluiten met een hekje. En als iemand dat dan kapotrijdt omdat-ie ene vrije oprit VERWACHT, jammer de pammer, maar dan moet-ie wel je hekje vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bierkaai: je hebt misschien gelijk, maar een kind dat plotseling de weg oprent is iets heel anders dan een fietsje dat daar ligt.
Voor een 'autoweg' gaat je verhaal misschien op, maar in een woonwijk hoor je als automobilist zodanig te rijden dat je niet 'hoeft uit te wijken en je auto total loss rijdt' als er een kind onverwacht oversteekt!
Cryofiel
11 jaar geleden
Goed punt dat je noemde dat dat fietsje ook een kind had kunnen zijn. Stel je voor dat daar een kind staat of zit te spelen. Jij (vraagsteller) zou er dan zomaar overheen zijn gereden. En waarom? Alleen maar omdat je niet goed had gekeken of de oprit wel vrij was. Ik noem dat uitermate onzorgvuldig. Wees blij dat het een fietsje was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen,AdrieK en Tommax Ik zeg ook helemaal niet dat je niet uit moet kijken. Ik zeg alleen dat het niet zo is, zoals in het antwoord verondersteld dat je altijd als bestuurder aansprakelijk bent. Op de openbare weg kan dat anders zijn. In het geval van deze vraag is de bestuurder uiteraard zelf aansprakelijk omdat het iemand's eigen terrein betreft en daar mag je zoveel laten slingeren als je zelf wilt. In het voorbeeld van Marleen bij de school ben ik het ook met haar eens, je moet oppassen voor overstekende kinderen. Echter, ik mag wel in alle redelijkheid verwachten dat niemand kinderfietsjes op de openbare weg plaatst. Als mijn auto schade heeft doordat iemand speelgoed of andere rommel op de openbare plaatst kan de plaatser daar prima voor verantwoordelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even n.a.v. je eerste reactie, Bierkaai: het is andersom. Als een kind de weg op rent en er ontstaat schade door jouw auto, ben JIJ verantwoordelijk. Waarschijnlijk niet strafrechtelijk, maar je bent wél aansprakelijk voor de schade. Zelfs als er iemand anders in jouw auto reed op dat moment. Uit jurisprudentie blijkt dat je in die gevallen géén beroep kunt doen op overmacht ("hij rende ineens de weg op en ik moest uitwijken") bij kinderen onder de 14, tenzij er sprake is van opzet. Je wordt inderdaad geacht als bestuurder van een motorvoertuig rekening te houden met de zwakkere weggebruiker. In dit geval gaat het om een stilstaand object, en ja, daar behoor je natuurlijk óók rekening mee te houden als bestuurder. Voor wie mij niet gelooft: http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/185.html of lees verdere uitleg in het wikipedia-artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_185_Wegenverkeerswet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet bijna Marleen te plussen, bij deze: antwoord is helemaal juist, VS is aansprakelijk voor de schade aan het fietsje. Erg jammer, maar juist als de inrit onoverzichtelijk is, behoor je dus zodanig te rijden dat je op tijd kunt remmen als deze niet volledig vrij blijkt te zijn. Net zoals je op onoverzichtelijke kruispunten ook soms bijna stil moet gaan staan voordat je kunt zien dat er geen verkeer van rechts komt dat jij voorrang zou moeten verlenen moet je ook hier snelheid aanpassen, kijken, en pas doorrijden als dat kan. Gelukkig stond alleen het fietsje er maar, en was het kind elders aan het spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Nee, de nalatigheid is geheel aan u te verwijten.
U moet zich namelijk er van overtuigen dat de inrit vrij is eer u oprijdt.
Daarbij rijd u dus tegen iets aan wat op privaat terrein staat.
Niet alleen de schade aan uw voertuig is voor u zelf maar ook de schade van het fietsje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent zelf verantwoordelijk.
Geen goed overzicht is geen excuus. Daar moet je je op aanpassen.
Wat als er nog een kind op dat fiets gezeten had?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het handelt zich hier om een privé terrein, geen openbare weg. Ongelukken die op eigen terrein oftewel buiten de openbare weg plaatsvinden zijn veelal niet verzekerd.
Sommige verzekeraars gaan er zelfs vanuit dat kinderen onverwachte dingen doen en al die acties niet verzekeren.
Het spijt me te moeten zeggen dat deze schade niet wordt vergoedt, sorry, tenzij je heeeeel goed verzekerd bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gaat het over jouw persoonlijke inrit, waar het fietsje op stond? of is het een vrij toegankelijke inrit voor bv. een appartementsgebouw of parkeergarages?
Op de openbare weg moet je kunnen stoppen voor alle hindernissen. Of de wegcode in dit geval telt, is niet zeker. Als het helemaal je private inrit is, geldt deze allicht niet. Het best van al kan je eens met je verzekering bellen en alles uitleggen.
Aan de andere kant : ik hou mijn hart soms vast als ik mensen zo vlotjes een oprit zie indraaien. Dat is wat de macht der gewoonte : iets waar men vaak inrijdt, rijdt men op de duur bijna blindelings in. Het is altijd belangrijk om voorzichtig een oprit in te rijden. Lijkt wel minder stoer en sportief, maar er kan altijd iets onverwacht op de oprit aanwezig zijn. Bv. spelende kinderen, een kat/hond...
Het treft me dan ook dat het vooral die schade aan je wagen is waar je mee zit, en niet de bedenking dat je voortaan misschien wel beter wat rustiger kan indraaien. Zeker als een beukenhaag het zicht belemmert.
11 jaar geleden
Nee. Als jij een auto bestuurt, moet je altijd op je hoede zijn. Een inrit is geen openbare weg, dus sowieso gelden de normale verkeersregels niet.

Je zou het kunnen gooien op grove nalatigheid, zoals in het befaamde "Kelderluik arrest", maar ik geef je weinig kans. In het Kelderluik arrest oordeelde de HR dat je ervan uit mag gaan dat de vloer "veilig is" en dat luiken in de bodem gesloten moeten worden. Het rondslingeren van kinderfietsjes is van een geheel andere orde.

Kortom: balen, maar je hebt pech.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat mag je doen ja, maar er domweg vanuit gaat dat ie ook vrij is dat is een heel ander verhaal.

men mag OOK aannemen dat jij overzicht hebt in verkeerssituaties.

zo knal je ook geen voorrangweg op, omdat je er vanuit gaat dat je voorrang krijgt.

als je een fietsje al niet ziet had je ook een kind niet kunnen zien, dus denk dat je niet mag klagen dat je enkel het fietsje maar hebt geraakt.

regel het met de ouders van het kindje en de verzekering. in feite ben jij fout (je had gewoon op moeten letten, kinderen mogen op e stoep fietsen als dit een spelend karaker heeft)

dus..... de volgende keer opletten, en pas je gaspedaal indrukken als je ook daadwerkelijk kan zien of de weg vrij is.

dat het een oprit/uitrit etc. is doet niets ter zake, en al had het fietsje niets gekost veranderd het verhaal niet.

maar als jij zo van streek bent bij schade aan je auto snap ik helemaal niet dat je eerst goed uitkijkt voor je je auto ergens heen stuurt.

een beukenhaag kan je snoeien, en anders is hier in apeldoorn de buitenlijn voor. (en ze zijn heel vlot in het ondernemen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een kordate + voor een kordaat antwoord ;-)
als je als automobilist ergens rijdt, heb je verantwoordelijk voor de manier waarop je je gedraagt in en met die auto.
als je op de openbare weg rijdt en je rijdt een privé-terrein op, dan zegt het woord "privé-terrein" eigenlijk al genoeg...
een privé-terrein wordt niet beheerd door de overheid / gemeente / provincie, waarbij je dus inderdaad geen verwachtingen kunt ontlenen van overzichtelijkheid en opgeruimdheid.
op de openbare weg wel, dan kun je de schade-rekening claimen eventueel bij bijv. de gemeente.
dat is niet het geval als je een privé-terrein oprijdt, dat is je eigen risico.
wat je kunt overwegen is, om samen om de tafel te gaan zitten en te kijken of zij misschien een verzekering hebben die er voor gebruikt zou kunnen worden.
maar meer ook niet, naar mijn idee.