Hoe kan het dat auto's méér gram aan CO2-uitstoot hebben dan er in gram aan brandstof in gaat?

Als mijn auto 1 op 10 rijdt en 1 liter benzine 900 gram weegt (bij benadering) dan zou de uitstoot per kilometer maximaal 90 gram zijn. Toch haalt geen enkele auto deze waarde, het is altijd meer en dat ook nog bij auto's die 1 op 22 rijden. Wordt dat extra gewicht uit de lucht gehaald?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Als iets verbrandt wordt het geoxideerd. Dat wil zeggen, het wordt met zuurstof gecombineerd. (Bijna) iedereen weet dat zuurstof nodig is om te kunnen verbranden. Koolstofdioxide wordt uitgestoot omdat de huidige branstoffen gebaseerd zijn op koolstof-houdende verbindingen. Wanneer deze verbranden krijg je de volgende reactie.

C + O2 ---> CO2

C = koolstof, O2 is zuurstof (uit de lucht bijvoorbeed). Het product hiervan is koolstofdioxide.

Nou is het zo dat voor iedere 12 gram koolstof je 32 gram zuurstof nodig hebt voor een volledige verbranding. Omdat massa geconserveerd moet worden, hou je 44 gram CO2 over.

Dit is natuurlijk niet het hele verhaal. Brandstof bestaat niet geheel uit koolstof, dus 1 kg benzine wordt niet in 3.67 kg CO2 omgezet. Het geeft in ieder geval aan waarom brandstof niet 1 op 1 in CO2 wordt omgezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Perfecte toelichting, dank!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het enige wat ik hier op kan aanmerken is dat je vergeet dat Koolstofatomen (marginaal) lichter zijn dan zuurstofatomen. Dus de 32 gram zuurstof genoeg atomen bevat om 12 gram koolstof perfect te verbranden is niet volledig accuraat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, volgens mij is de molairemassa van koolstof 12,0107 g/mol en van zuurstof 15,9994 g/mol. Omdat je te maken hebt met de zuurstofmolekuul O2, is de molairemassa daarvan 31,9988 g/mol. Dus koolstof is idd lichter dan zuurstof. Maar doordat massa geconserveerd wordt (in normale omstandigheden wordt het niet vernietigd of bijgemaakt) hou je 1 mol CO2 over met een gewicht van 44,0095 g. Volgens mij vergeet je dat het om grammen per mol gaat. Iedereen weet natuurlijk dat 1 mol altijd dezelfde hoeveelheid atomen (of molecule i.h.g.v. complexe verbindingen) bevat. Wanneer je precies 1 mol koolstof verbrandt, zal het volgens de reactieformule C + O2 ---> CO2 precies 1 mol aan zuurstof verbruiken.

Andere antwoorden (1)

Ha, die Gast;

Tijdens de verbranding worden koolstofatomen aan zuurstofatomen gebonden. Deels 1 op 1; zo ontstaat het giftige CO, deels 1 op 2 en dan wordt CO2 gevormd. En dan natuurlijk nog een hele reeks andere afvalprodukten, waaronder NOx. Dus inderdaad, het gewicht van de hoeveelheid CO2 is te verklaren door de verbindingen met zuurstof.