Heeft iemand tips of advies voor wat ik moet doen bij een aanrijding?

Dingen als schadeformulier, ik ben namelijk nog niet zo bekend met wat ik moet doen bij een ongeluk. Vandaar deze vraag. Dit formulier moet door beide ingevuld worden en naar de eigen verzekeringsmaatschappij worden gestuurd? Heb namelijk vandaag iemand achterop gehad. Ik remde voor een voetganger en een auto glipte weg en reed zo achterop. Wat moet ik doen bij een aanrijding....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Er zijn veel goede tips gegeven.
Toch een goede extra tip, maak foto's VOOR DE AUTO'S
VERPLAATST WORDEN.Zet ze daarna direct op een veilige plek.
Naderhand scheelt dat verschil van mening, oneerlijke mensen veranderen hun verhaal als ze daarmee onterecht gelijk willen halen over de toedracht.
Die kans is een heel stuk kleiner wanneer foto's van de feitelijke situatie al gemaakt zijn.
Maak dus direct ook foto's van de weg, borden, haaietanden ed, waardoor het duidelijk is dat u wel op een voorrangsweg reed of de tegenpartij u op uw weghelft heeft aangereden.
Ik heb helaas met oneerlijke mensen van doen gehad, waarmee later niet meer te communiceren viel, gelukkig kon ik aan de aard van de schade van mijn auto mijn visie sluitend onderbouwen, niet iedereen heeft dat geluk.
de exacte plaats en de stand van de auto's direct na het ongeluk vastleggen, weerhoudt oneerlijke mensen er van
later een afwijkend verhaal te verzinnen.
Je kwaad maken heeft geen zin, je indekken tegen oneerlijkheid echter wel!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Rijd u eerst de auto naar een veilige plaats zodat u zichzelf of de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengt. Als u beiden ongedeerd bent, vult u samen een schadeformulier in. Vervolgens wordt dit formulier door u beiden ondertekend. U stuurt dit formulier naar uw verzekeringsadviseur of verzekeringsmaatschappij en meldt uiterlijk 24 uur na de aanrijding telefonisch of e-mail, dat u een ongeluk heeft gehad. De politie hoeft in dit geval niet ter plaatse te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Mikeyboy,
Inderdaad het schade formulier,zo volledig mogelijk invullen,het wordt beleid dat politie niet meer komt bij schades in het verkeer,alleen wanneer betrokkenen ruzie hebben.
En neem zoveel mogelijk fotos van de situatie ter plekke.
Vraag naam en telefoonnummers van eventuele getuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog één aanvulling op het geweldige antwoord hierboven: maak even foto's van de schade - kleine moeite, en je krijgt geen gezeur achteraf (misschien nu niet echt van toepassing met je peugeotje, maar als je ooit eens een keer all-risk verzekerd bent, of jíj zou de binnenglijder zijn, kan er niet achteraf een enorme schade geclaimd worden....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien wat aan de late kant voor jou, maar ik heb mijn twee dochters, toen ze hun rijbewijs gehaald hadden, een paar schadeformulieren gegeven en een aanrijding in scene gezet. Oefenig baart kunst. Trouwens ik ben van mening dat dit een onderdeel van het theorie-examen zou moeten zijn. Dus vraag je verzekeringsagent een paar extra schadeformulieren en ga wat "oefenen".

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, ALTIJD RUSTIG BLIJVEN. Schelden helpt niet. Wat gebeurd is is gebeurt, het is onomkeerbaar, maar niet het einde van de wereld.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb net ook gelijk aan me pa een paar schadeformulieren gevraagd, heb het kenteken na aanrijding gelijk opgeschreven. Bedankt
Ha, die Mikeyboy;

Alles wat verstandig voor je is is al gezegd, dus ik kan waarschijnlijk alleen maar in herhalingen vallen; rustig blijven, informeer naar de toestand van de betrokkenen en kijk of je hulp van buitenaf nodig hebt. Pliesies komen niet meer als er geen letsel of ernstige belemmering van het verkeer is. Maak zo mogelijk foto's en ga op een veilige plek staan. En dan het positieve nieuws; jij had blijkbaar wél goed genoeg opgelet zodat je op tijd tot stilstand kon komen, de gene achter je helaas niet. Kan haast niet anders als dat je in deze dus niet aansprakelijk wordt gesteld. Laat je niet afschrikken en ga zo gauw mogelijk gewoon de weg weer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien mogelijk auto omtrek markeren.
Tijdstip noteren,
Foto maken,
Namen van getuigen opschrijven.
Bij letsel, hoe klein dan ook politie erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vul het aantal NIET ingevulde regels in op het formulier...
en teken DAN pas...

Hint from one who knows...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk aan je veiligheid en die van anderen.
Probeer rust en overzicht te houden.

(Sta je gevaarlijk en/of zijn er gewonden bel altijd 112.)

Voordat je de voertuigen verplaatst probeer foto's te maken.

Lukt dit niet leg dan altijd de schade aan eigen, maar vooral de overige voertuigen vast. Beperk je niet tot de vvoertuigen waarmee je in aanraking bent gekomen, bij een kettingbotsing is het handig om ook de direct in je buurt staande kentekens te fotograferen zodat je later mensen kan benaderen, danwel info aan de politie kan doorgeven.
Leg ook schades aan vangrail/verkeersborden vast deze kunnen info geven over een snelheid.

Let op eventuele getuigen, deze zijn zomaar weg en nooit meer te vinden, de tegenpartij blijft (meestal) toch wel staan.

Vul een schadeformulier in waarbij de leesbaarheid van grootbelang is. Zorg dat je altijd op het duplo formulier ook alles kan lezen.
Onderteken, controleer dubbel het telefoonnumer van de tegenpartij en zorg dat je het goede kruisje op de juiste plaats zet.

Op je groene kaart staat een telefoonnummer wat je kan bellen voor een eventuele takelwagen.

Meldt het ongeval zsm bij je verzekeringsmaatschappij en kijk of je al een indicatie kunt krijgen van de hoogte van het schadebedrag, vermeld ook of er vanuit de politie nog iets wordt opgemaakt.

Zorg dat je alles vastlegt op papier, in het begin wil je door drukte en emotie weleens zaken vergeten, leg bij de telefoon een bloknoot neer.

Je kan bij de meeste maatschappijen binnen een jaar ene uitgekeerd schadebedrag terugstorten zodat dit geen gevolgen heeft voor je no-claim .

op de link staan een aantal handige sites vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel handig +1