Et waarde en naafgat wijkt af is dat erg?

Ik wil velgen kopen voor mijn polo alleen wijken de et waarde en naafgat af.
Et waarde van mijn auto is 43 en van de velg 38.
Naafgat van mijn auto is 57.1 en van de velg 63.3.

Nu worden er wel centreerringen bijgeleverd maar is de afwijking niet te groot?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een afwijking in de ET waarde verandert direkt het stuurkarakter van je auto omdat de schuurstraal veranderd. Werken met vulringen in het naafgat levert nogal een problemen op in de vorm van trillingen. Het advies is dan ook om de juiste maat velgen te kopen. ^lr

Antwoorden (2)

Bij zo'n grote afwijking heb je veel kans op loslopende wielbouten/moeren. De veld centreert namelijk niet meer op de naaf......
jc54
9 jaar geleden
Beste prtsrc,

De afwijking in de ET waarde moet geen probleem zijn, een afwijking van 5 millimeter is over het algemeen acceptabel. Een grotere afwijking kan ervoor zorgen dat de banden tegen de wielkasten of veren aan komt.
Kijk anders eens op: http://www.steekmaat.nl/wat-is-de-et-waarde.html
Het naafgat verschil is heel goed op te vangen met de juiste centreer ring ertussen, zonder is zeker af te raden.