Is een professionele verkoper verplicht om garantie te geven op een wagen ouder dan 25 jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, vanaf zijn erf totdat je op openbare weg bent.

Het beste antwoord

Als je een product koop, heb je recht op een 'deugdelijk product' wat inhoudt dat je het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken.

Wat je van het product kunt verwachten, hangt van allerlei factoren af: wat de verkoper heeft gezegd, wat er in reclame is gezegd, het merk, de prijs of het product nieuw of tweedehands is.

Hoe lang een product mee moet gaan, hangt natuurlijk af van het soort product.

Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten, is het niet ondeugdelijk. Dat hoort er bij. Een auto moet je bijvoorbeeld onderhouden.

Dit allemaal in overweging genomen hebbend, is mijn antwoord dat je van een auto die al vér over de levensduur is van een gemiddelde auto (ruim 13 jaar) niet al te veel meer mag verwachten op levensduur- en dus ook niet op garantiegebied, ook al is hij nog zo goed onderhouden.

Maar in ieder geval kun je vragen om de 6 maanden Bovag-garantie als je auto aan het onderstaande voldoet:
"In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:

“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”

Autobedrijven bieden hun auto’s veelal aan tegen de laagste prijs die zij haalbaar achten. Dit is dan de zogenaamde meeneemprijs. Voor BOVAG Garantie kan dan nog een toeslag worden overeengekomen. Wordt door de consument afgezien van BOVAG Garantie, dan dient dit duidelijk op de koopovereenkomst te staan en dient u hiervoor te hebben getekend. "
http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-garantie
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste, Bedankt voor uw reactie. Geld die bovag garantie ook in belgië?
En indien er nergens vermeld staat : In de staat waarin het zich bevind maar er ook nergens iets vermeld staat over garantie. In België is garantie verplicht dacht ik. Kan er dan ook aanspraak gemaakt worden op garantie?
Computoon
11 jaar geleden
Situatie in België is mij onbekend.
Antwoord is niet 'gewoon nee': als je bij een BOVAG-bedrijf koopt en beantwoordt aan de voorwaarden (aankoop minimaal euro 4500.- danwel minstens 35% van cataloguswaarde indien lager bedrag) dan kun je die garantie krijgen, tenzij je er zelf van afziet. Ik heb in de Algemene Voorwaarden van BOVAG niet gevonden dat de garantie niet geldt voor auto's boven een bepaalde ouderdom. Als iets niet expliciet is uitgesloten, dan geldt het, toch?

Andere antwoorden (1)

Neen, zowel in nederland als in belgië is dit niet verplicht.
25 jaar voor een auto is vrij veel, men kan geen garantie verplichten op iets wat allang afgeschreven is.
De eigen garantie periode van dat voertuig ( 2,3 of 5 jaar, of wat dan ook ) is allang verstreken.