Kan je auto worden afgekeurd voor APK bij niet werkende achterruitwisser?

Ik heb een Ford Focus uit 2000.Nu werkt mijn achterruitwisser sinds enkele weken niet meer.Vandaag bij de dealer geweest, en daar kon men het zo 1, 2, 3 niet vinden.Tot mijn verbazing , toen ik wegreed, deed ie het ineens wel.Maar vanavond, toen ik boodschappen ging doen, deed ie het ineens weer niet.Bleek iets van dat die motor geen - signaal kreeg.
Begin september moet ie voor de keuring.Mijn vraag is: Kan mijn auto afgekeurd worden voor de APK wegens een niet werkende achterruitenwisser? De wissers voor doen het uiteraard wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon die gehele ruitenwisser eraf halen, kan die ook niet worden afgekeurd.
Antoni
11 jaar geleden
Sommige auto's hèbben niet eens een achterruitwisser, laat staan een die niet werkt...! En als je het advies van freekfluweel opvolgt, heeft die van jou er straks ook geen meer...! LOL!

Antwoorden (4)

Nee daarop wordt de auto niet afgekeurd.
De achterruitenwisser behoort niet tot de te keuren punten bij een APK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De auto van mijn vrouw werd niet goedgekeurd omdat het knopje waarmee je de voorlichten in hoogte kunt verstellen het niet meer deed. Dus het zou mij niets verbazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn bron staat dat als de mogelijkheid tot verstellen van de koplampen er is, dat die moet werken.
Dus dat kan inderdaad tot een afkeuring leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een stukje ducttape over de schakelaar plakt of de schakelaar verwijderd,dan word ie wel goed gekeurd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt gewoon knopje verwijderen dan hoefd het niet te werken
Een werkende achterruitenwisser is geen APK punt. Sterker nog, veel sedans hebben geen eens een achterruitenwisser.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is geen Apk afkeur.
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/algemene-apk-keuringseisen
Let wel, sommige regels zijn alweer verandert, meer hierover kunt u vinden op de site van het RDW.

Is uw achterklep nog met de uitvoering van die koperen pennen die daarmee contact maken met de rest van de bekabeling?
Volgens mij rechtsonder bij de rand van de klep en bij de drempel van de insteek zitten de koperen plaatjes waar ze tegenaan moeten komen.
Op deze pennen wil wel eens aanslag zitten, deze kan je met staalwol of schuurpapier verwijderen.
Ook even het gedeelte blankschuren waar de pennen tegenaan komen.
Deze aanslag zorgt namelijk voor een slecht contact.
Ook moeten deze pennen als je ze indrukt uit zichzelf weer terugveren.
Doen ze dat niet kunt u gewoon dat blokje eruit trekken en goed schoonmaken, desnoods even inspuiten met kruipolie.