Hoe worden waardes voor auto's berekent?

Zoals op de ANWB-koerslijst en hier: https://www.independer.nl/autoverzekering/bereken-dagwaarde.aspx.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

De dagwaarde is de waarde die uw auto, motor, boot en of caravan heeft op een moment dat u zou moeten over gaan tot de aanschaf van een vervangend exemplaar. Als voorbeeld, uw auto wordt total-loss (kan niet meer gemaakt worden) verklaard. De dagwaarde van uw auto is dan de waarde op dat moment. Belangrijk voor de dagwaarde van uw auto zijn bijvoorbeeld het aantal kilometers en de leeftijd van uw auto. Verzekeraars keren dan ook de dagwaarde uit en niet de marktwaarde of cataloguswaarde van uw auto. U zult begrijpen dat de dagwaarde lager zal liggen dan de marktwaarde. Wilt u goed af zijn bij schade dan is het verstandig om meerdere autoverzekering vergelijken.
-------
Hoe wordt dit nu berekend? Tja dat is een aftreksom vanaf de nieuwwaarde door middel van de volgende factoren: merk en type, leeftijd, aantal kilometers etc. Beetje nattevingerwerk en een beetje een vast gegeven, zoveel procent gaat er af in het eerste jaar, zoveel procent in het tweede en dan nog even die kilometerstand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de vraag hoe is het antwoord: met een speciaal computerprogramma waar iedereen de gegevens in voert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een waarde van een auto wordt altijd berekend op basis van verschillende factoren. Belangrijkste blijven altijd het auto model/merk, in welke toestand deze is (hoe goed is deze onderhoud/schadevrij/schadeverleden), de huidige kilometerstand en leeftijd. Het is altijd goed om bij verschillende plekken de waarde te berekenen zodat je een betere indicatie hebt hiervan, gezien geen enkele tool helemaal accuraat is natuurlijk. Dit kan namelijk niet.