moet ik in de auto een scooter zonder licht ( in het donker)nog steeds voorrang geventerwijl er voor mij haaientanden staan

Toegevoegd na 11 minuten:
Ja ik ben ook gestopt maar kon niets zien en dus trok ik weer op. Op het punt heb je als auto geen keus en moet je wel stoppen (op een heuveltje in een woonwijk) Dus ik reed hooguit 5 km/pu. Hij was niet zichtbaar hij reed op veel te hard op een opgevoerde scooter..Ik was al bijna aan de overkant van het brom/fiets pad. Heb ik dan schuld?

Toegevoegd na 21 minuten:
Er is inderdaad een botsing ontstaan. Hij is bij mij op linker voor kant geklapt. Waardoor zijn scooter helemaal kapot is en bij mijn auto de hele koplamp er uit bumper er af en linker voorscherm ingedeukt. Een schade die wel met een hoge snelheid gemaakt moet zijn. En er is 1 getuige en ik was samen met iemand. Denken jullie dat ik sterk sta?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (11)

Ja, een verkeersovertreding van een ander ontslaat je niet van de plicht om zelf de verkeersregels toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Hoewel hij een overtreding begaat door geen licht te hebben heeft hij nog wel gewoon voorrang. Overigens zal er bij een aanrijding wel rekening gehouden worden met het feit dat de scooter geen licht aan had en dus minder goed zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder licht of niet, voorrang is voorrang. Wij mogen dit niet bepalen. En moeten ons houden aan de verkeersregels.

Het zonder licht rijden is voor de politie om hierop te controleren als de bestuurder dit zelf niet doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de wegenverkeerswet staat niets over wijzigingen in de voorrangsregeling als iemand zich niet aan de regels houdt.

Het wordt een ander verhaal als je de ander niet ziet, en daarom geen voorrang verleent.
Maar dat merk je waarschijnlijk pas als jullie op elkaar gereden zijn, en dan heb je een heleboel ellende om aan te tonen hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aha, ik merk dat dat laatste aan de orde is. Ik hoop dat er getuigen zijn, dat scheelt veel. Wat ook van belang is, is dat het een opgevoerde scooter was, dan kan je in combinatie met het zonder licht rijden, bewust roekeloos rijden als argument aanvoeren.
Succes in deze vervelende situatie!
itsme
14 jaar geleden
Natuurlijk. Want wat zou anders de volgende stap zijn? Geen voorrang meer geven aan brommerrijders zonder helm? Dat volgt immers dezelfde logica (Als hij zich niet aan de regels houdt, dan ik ook niet).

Als je een voorrangsweg nadert moet je voorrang geven aan *alle* bestuurders, zonder eerst te checken wie zich wel of niet aan welke regels houdt. Dus je moet bij een gescheiden fietspad ook voorrang geven aan een fietser die van rechts komt (en dus aan de verkeerde kant van de weg rijdt). Veel automobilisten kijken alleen naar links. Begrijpelijk, maar dat is dus niet genoeg.

Over de situatie met de scooter: het is *zijn* verantwoordelijkheid om zichtbaar te zijn. Het is *jouw* verantwoordelijkheid om zo te rijden (qua snelheid, kijken en aandacht) dat je alle verkeer (met of zonder licht) kunt zien. Ik zal niet beweren dat dat makkelijk is, maar zo zijn de verantwoordelijkheden wel verdeeld.

Toegevoegd na 43 minuten:
itsme heeft gelijk dat bewust roekeloos rijden een uitzonderingsgrond is. Dronken achter het stuur zitten valt daaronder. Als automobilist tachtig rijden waar je vijftig mag valt daar ook onder. Maar een scooter die 10 km/h te hard rijdt in principe niet. Maar in combinatie met geen licht misschien weer wel. Verzekeraars proberen altijd te voorkomen dat ze moeten betalen, dus zelfs als je gelijk gebt kan het nog een heel gevecht worden. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Je bent verplicht voorrang te geven.

Echter.. Als je een getuige hebt die kan verifieren dat je gestopt bent en daarna opgetrokken, en de scooter inderdaad zonder licht reedt, heb je een sterk punt bij bv de verzekering. In een rechtzaak sta je sterk, maar is er geen garantie dat je wint; Volgens de wet had je voorrang moeten geven. Het enige verweer weat je hebt is: Wat je niet kan zien kan je ook geen voorrang geven. Het beschikbaar zijn van getuigen helpt hierbij.

Argumenten als de scooter reedt te hard is gevaarlijk: Je zag de scooter niet, dus weet je ook niet of hij te hard reed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt haaientanden dus jij moet stoppen. Wel of geen licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder verlichting in het donker en dat kun je bewijzen + bewijzen dat hij te hard reed..... Nou, dan kun je die gast aanpakken.
Maar.... jouw probleem ligt ergens anders. De verzekeringmaatschappij heeft per definitie geen zin in rechtzaken en gedoe. Dus wat ze gaan doen is misschien middelen maar meer waarschijnlijk is dat ze de schuld bij jou neerleggen. Zijn ze klaar.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn maar belangrijk is dat je dit ook heel duidelijk overbrengt aan je verzekering en dus voordat er twee van die kantoormutsen met elkaar gaan bellen. Denken doen ze pas als jij dat in gang zet.

Toegevoegd na 40 seconden:
Hoe ben je verzekerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iemand een fout maakt wil dat niet zeggen dat de regels veranderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook van belang kan zijn: je mag ten alle tijden voorrang verlenen maar je mag nooit voorrang nemen.
Ik heb hier een keer een zaak mee gewonnen. Ik kwam van links en had de andere bestuurder echt niet gezien (slecht licht, regen en donker) de andere bestuurder had recht op voorrang. de rechter heeft besloten dat je wel voorrang mag verlenen maar nooit mag nemen en de schade aan mijn voertuig is volledig vergoed.

Succes.