hoe erg mag je een auto ombouwen?

niet dat ik iets van plan ben maar ik vraag het me gewoon af.

Bijvoorbeeld: je koopt gewoon een hele simpele auto zoals een toyota starlet. en je bouwt hem om tot iets dat lijkt op een pagani zonda R. en je gaat daarna naar het rdw om hem te laten keuren heb je dan überhaupt kans dat hij word goedgekeurd? of word het afgekeurd omdat je er te veel aan hebt veranderd.

en als hij word goed gekeurd heb je dan ook nog kans op aanklachten van het merk ofzo?

kortom is het mogelijk om een gewone auto compleet om te bouwen tot een sportwagen en er dan legaal mee over de weg te rijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6.4K

Antwoorden (2)

Voor een 'typegoedkeuring' kom je niet in aanmerking. Zie de eisen op de site van RDW voor een typegoedkeuring.

Blijft nog over de heel kleine kans op een goedkeuring door de afdeling Productbeoordeling.

"De afdeling Productbeoordeling, (voorheen Individueel Keuren Speciaal, IKS) een onderdeel van de RDW, laat voertuigen en opbouwen toe waar specifieke kennis bij nodig is. Voor deze toelatingskeuringen kunt u niet terecht bij een regulier keuringsstation van de RDW.

Productbeoordeling keurt en beoordeelt bijvoorbeeld:
•toelating van voertuigen ingericht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen;
•laadbakken voor geconditioneerd en koelvervoer;
•voertuigen die buiten een typegoedkeuring vallen;
•ambulances, taxi's, lijkwagens, bussen;
•zelfbouwvoertuigen;
•aanpassingen aan stuurinrichtingen of remmen;
•buitenwettelijke voertuigen;
•rijdende werktuigen;
•experimentele voertuigen;
•prototypes;
•vrijstellingen;
•onderdeelgoedkeuringen.

De afdeling Productbeoordeling heeft zelf geen keuringsfaciliteiten. Daarom keurt Productbeoordeling vaak bij de klant aan huis."

Jouw 'omgebouwde voertuig' zou dan wellicht vallen onder de categorie "zelfbouwvoertuigen". Goedkoop zal zo'n keuring niet zijn, ben ik bang.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Er zijn altijd kansen. Maar ik zou de vraag zeker eerst voorleggen aan de RDW zelf voor je ombouwacties gaat ondernemen op de Toyota Starlet. Rijtechnisch en qua constructie zal je zelfbouwauto aan alle gebruikelijke eisen moeten voldoen. Tip: leg de vraag ook voor aan die afdeling Productbeoordeling van RDW, dan kun je ons meteen ook een kostenindicatie geven (die zag ik niet op de site). Adresgegevens:
RDW afdeling Productbeoordeling (voorheen IKS) Postadres:
Postbus 777
2700 AT Zoetermeer

Bezoekadres (alleen op afspraak):
Europaweg 205
2711 ER Zoetermeer

Fax: +31 (0)79 3458034
E-mail: ttv-pb-ind@rdw.nl
Computoon
11 jaar geleden
Ik heb daar geen ervaring mee en heb me alleen gebaseerd met wat op de site van de RDW. Dat is uiteraard algemeen maar zonder RDW kom je er niet. Zie ook het antwoord van XSBert, die heeft er kennelijk al eens wat uitzoekwerk naar gedaan.
Ik heb hier eerder wat uitzoekwerk naar gedaan. Er bestaat zo iets als een 1/3 - 2/3 regel. Als je 1/3 veranderd zou de auto herkeurd kunnen worden zonder grote problemen.

Dat betekend dat je bijvoorbeeld de carrosserie mag aanpassen, mits je de afmetingen een beetje bij het origineel houdt.
Ook een andere motor inbouwen kan natuurlijk. maar veel meer PK's betekent ook dat je wat met de remmen moet gaan doen... en de schokdempers... je begrijpt dat het dan al lastig word om die regel te gebruiken.

Als voorbeeld kun je bijvoorbeeld eens kijken bij Burton.
Technisch gezien een 2CV, compleet met chassis. uiterlijk een klassieke sportwagen! En op kenteken gewoon een Citroen 2 CV......