Hoe weet ik of mijn schokdempers versleten zijn?

Soms heb ik het idee dat mijn auto over hobbels en door kuilen 'danst' en lijkt het wel alsof ik in een oude Amerikaanse auto rijdt en soms gaat mijn auto zonder opvallende bijwerkingen e.d. over drempels...

Mijn conclusie luidt in beide gevallen "aha de schokdempers zijn behoorlijk versleten!" en de andere keer "Hmm misschien vergis ik me toch en zijn ze nog prima in orde".
Kortom ik weet het niet.

Hoe kan ik zelf enigszins uitsluitsel vinden of ze aan vervanging toe zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Een echt goede meting krijg je alleen op een testbank.
Een indicatie kun je wel krijgen door met je volle gewicht op of nabij de bumper te gaan staan of te leunen en er dan heel snel weer af te gaan, de auto moet dan onmiddellijk weer in zijn normale stand komen zonder na te deinen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Druk met jou jou volle gewicht op een spatbord .
En de auto mag ongeveer anderhalf keer naveren .
Doet jou auto er langer over dan zijn ze versleten .
Maar bij twijfel laten vervangen .
Het zal de veiligheid en de wegligging zeer ten goede komen .