Wat doe ik als de merkdealer problemen niet kan oplossen?

In 10 maanden tijd heb ik ruim €2200 betaald aan de merkdealer van mijn Chevrolet Tacuma (kleine beurt van €615, grote beurt van €305, reparatie van €1320). Telkens benoemde ik 2 belangrijke problemen: het lampje van het motormanagement blijft branden en ik heb opvallend hoog olieverbruik (ruim 1,5 liter op 1000km). Gedurende de 3 genoemde bezoeken hebben zij dit niet kunnen oplossen, maar wel telkens bovengenoemde rekeningen gegeven (voor een keer uitlezen en wissen van een storing vroegen ze €45).

Op 18 juli is de grote beurt + apk uitgevoerd, kosten €305 - zoals genoemd. Op 30 juli - dus nog geen 2 weken later - ging het motorlampje knipperen en ging de auto in noodtoestand. Bij een tankstation gezet, garage gebeld en ANWB gebeld. ANWB-man ziet binnen 15 min. wat het probleem is (3e cilinder is doordrenkt met olie, klep is kapot) en zegt dat ik niet verder kan rijden. Ook zegt hij dat dit probleem al veel langer speelt en dat dit al lang ontdekt en verholpen had moeten worden. Met sleep naar garage, reparatiekosten €1322.

Nu 4 dagen auto terug, auto stottert, houdt in en motorlampje brandt of knippert afwisselend. Dure reparatie dus niet goed uitgevoerd en dat voor een merkdealer...

Wat is het advies om te doen? Heb ik hier een redelijke zaak om de garage aansprakelijk te stellen of kosten vergoed te krijgen of iets dergelijks?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en jullie antwoord(en)!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Het beste antwoord

Lastige situatie! Ik heb even op het internet rondgekeken en er blijken meer mensen te zijn met klachten over hun Chevrolet of dealer. Uiteindelijk kwam ik uit op deze, wat oudere, website: http://chevroletcruze.forum2go.nl/klachtenmails-chevrolet-worden-hier-gebundeld-t371.html
Wat mij opviel is dat op het forum ook een reactie staat van de afdeling Customer Care van Chevrolet. In Nederland heeft Chevrolet ook een eigen hoofdkantoor en daar zou ik, per brief of evt. e-mail, een officiële klacht indienen: http://www.chevrolet.nl/contact/# Als de garage is aangesloten bij BOVAG, kun je ook daar je klacht neerleggen: http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-bemiddeling

Bedrijven vinden negatieve publiciteit over het algemeen erg vervelend. Misschien het overwegen waard om de problemen met de dealer (én de auto) behalve op Goeie Vraag ook aan te kaarten op websites van Tros Radar, Vara's Kassa, http://www.klachtenkompas.nl/bedrijven?nid=&field_branche_tid=All&title=chevrolet&body_value=chevrolet&name=chevrolet&sort_by=max_complaint_id&sort_order=DESC en http://www.klacht.nl/chevrolet/ enz.

De snelste en gemakkelijkste oplossing: op zoek gaan naar een andere dealer die zijn werk wél naar behoren uitvoert. Via Google kun je er achter komen of een garage een goede reputatie of niet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik ga sowieso naar een andere garage, maar ik wil wel dat de huidige garage mij tegemoetkomt. Dat kan in de vorm van teruggave kosten of kosteloze herstelreparatie. Maar ik ga natuurlijk niet nog eens betalen voor reparatie, want zij hebben naar mijn mening een ondeugdelijke reparatie geleverd (lees: niet voldaan aan de wettelijke resultaatsverplichting).
Als ik er met de garage zelf niet uitkom, stuur ik ze een formele brief. Daarna Bovag of de geschillencommissie (garage is aangesloten), eventueel rechtsbijstand. Het gaat wel om (voor mij althans) erg veel geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met dergelijke wanprestaties zou ik direct de Bovag inschakelen. Geef daarbij aan, te overwegen het voorval te melden bij Radar of/en Kassa! Succes.
Pieter2011
10 jaar geleden
@mattmens Het is belachelijk veel geld en de garage heeft het kennelijk op alle fronten af laten weten. Misschien kun je dus inderdaad beter eerst proberen dit geschil op te lossen en pas daarna publiciteit zoeken via fora etc.
Ik zou de garage een zeer zakelijke brief sturen. waarin je (zoals hierboven) de situatie beschrijft en hen sommeert om de problemen, zonder verdere kosten, binnen 14 dagen definitief op te lossen. Daarbij zou ik ze ook aansprakelijk stellen voor tweederde van de gemaakte sleepkosten. Aangeven dat je binnen 10 dagen antwoord wilt en, bij het uitblijven daarvan, verdere (juridische) stappen zult overwegen en dat alle daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de garage zullen komen. Onderaan de brief vermelden dat een afschrift wordt gestuurd aan je rechtsbijstandverzekering, hoofdkantoor Chevrolet en BOVAG. Aangetekend versturen.
Als ze niet reageren of niet akkoord gaan, heb je de keuze: BOVAG of langs juridische weg. Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, zou ik even met hen overleggen. Ook kun je bij BOVAG informeren wat die voor je kunnen doen. Het zou het mooiste zijn als zij het probleem onderkennen en de strijd willen aangaan. Verder kun je voor advies ook even naar het Juridisch Loket bellen/mailen.
In alle gevallen sta je sterker als de garage het vaker heeft laten afweten. Dus misschien even op internet zoeken naar andere klachten. Verder zou je nog bij de ANWB een contra expertise kunnen laten uitvoeren. Het wordt vast een lange en heftige confrontatie, maar dat zijn wel zo'n beetje de wegen die je dan zou kunnen bewandelen. Het hangt vooral van de reactie van de garage af hoe pittig de strijd wordt. Ik wens je in elk geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de garage gebeld en gezegd dat mijn auto kosteloos gerepareerd moet worden, maar dat zij sowieso een aangetekende brief mogen verwachten. Vanmiddag wordt de auto door hen opgehaald bij mij thuis, dus ik ben erg benieuwd.
Pieter2011
10 jaar geleden
Spannend hoor! Heb je al iets gehoord? Het feit dat ze je auto thuis ophalen nadat je had gezegd dat ze hem gratis moeten repareren, betekent volgens mij dat ze toch wel nattigheid voelen. Ben benieuwd hoe het afloopt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De auto is op 12 aug. opgehaald door de garage en op 13 aug. gerepareerd. Op 14 aug. heb ik de auto opgehaald: kosteloze reparatie. Tot zover dus prima, maar de reparateur vertelde mij dat het lampje sowieso weer zou gaan branden, maar dat hij niet meer zou moeten knipperen (dus geen noodloop meer).
MAAAAAR... gisteren ben ik gaan rijden en na circa 30 km ging het lampje branden en 7 km later ging de auto toch wéér in de noodloop! Heel erg slecht dus, ik heb de garage gebeld en hen verteld dat ik nu rechtsbijstand in ga schakelen. Hun reactie? "Jammer dat het op deze manier moet." Pfffff, helemaal klaar mee!
Ik laat er een onafhankelijke expert naar kijken en die kan - samen met de rechtsbijstand - beoordelen wat mijn rechten zijn.

Andere antwoorden (2)

Zijn inderdaad forse rekeningen maar kan zo niet beoordelen of deze terecht zijn of niet. Ik wil je het advies geven om toch eerst met de betreffende garage te gaan praten. Levert dit niets op dan kun je altijd nadere stappen ondernemen. (zie 1e antwoord). Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zal eerst onderzocht moeten worden wat de oorzaak van het extreem hoge olieverbruik is, dan is vermoedelijk ook de oorzaak van het brandende motormanagement lampje gevonden.
Een technisch onderzoek door een expert kan de oorzaak aan het licht brengen en tevens beoordelen of de garage iets te verwijten valt.