Wat doe ik als de merkdealer problemen niet kan oplossen?

In 10 maanden tijd heb ik ruim €2200 betaald aan de merkdealer van mijn Chevrolet Tacuma (kleine beurt van €615, grote beurt van €305, reparatie van €1320). Telkens benoemde ik 2 belangrijke problemen: het lampje van het motormanagement blijft branden en ik heb opvallend hoog olieverbruik (ruim 1,5 liter op 1000km). Gedurende de 3 genoemde bezoeken hebben zij dit niet kunnen oplossen, maar wel telkens bovengenoemde rekeningen gegeven (voor een keer uitlezen en wissen van een storing vroegen ze €45).

Op 18 juli is de grote beurt + apk uitgevoerd, kosten €305 - zoals genoemd. Op 30 juli - dus nog geen 2 weken later - ging het motorlampje knipperen en ging de auto in noodtoestand. Bij een tankstation gezet, garage gebeld en ANWB gebeld. ANWB-man ziet binnen 15 min. wat het probleem is (3e cilinder is doordrenkt met olie, klep is kapot) en zegt dat ik niet verder kan rijden. Ook zegt hij dat dit probleem al veel langer speelt en dat dit al lang ontdekt en verholpen had moeten worden. Met sleep naar garage, reparatiekosten €1322.

Nu 4 dagen auto terug, auto stottert, houdt in en motorlampje brandt of knippert afwisselend. Dure reparatie dus niet goed uitgevoerd en dat voor een merkdealer...

Wat is het advies om te doen? Heb ik hier een redelijke zaak om de garage aansprakelijk te stellen of kosten vergoed te krijgen of iets dergelijks?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en jullie antwoord(en)!!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lastige situatie! Ik heb even op het internet rondgekeken en er blijken meer mensen te zijn met klachten over hun Chevrolet of dealer. Uiteindelijk kwam ik uit op deze, wat oudere, website: http://chevroletcruze.forum2go.nl/klachtenmails-chevrolet-worden-hier-gebundeld-t371.html Wat mij opviel is dat op het forum ook een reactie staat van de afdeling Customer Care van Chevrolet. In Nederland heeft Chevrolet ook een eigen hoofdkantoor en daar zou ik, per brief of evt. e-mail, een officiële klacht indienen: http://www.chevrolet.nl/contact/# Als de garage is aangesloten bij BOVAG, kun je ook daar je klacht neerleggen: http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-bemiddeling Bedrijven vinden negatieve publiciteit over het algemeen erg vervelend. Misschien het overwegen waard om de problemen met de dealer (én de auto) behalve op Goeie Vraag ook aan te kaarten op websites van Tros Radar, Vara's Kassa, http://www.klachtenkompas.nl/bedrijven?nid=&field_branche_tid=All&title=chevrolet&body_value=chevrolet&name=chevrolet&sort_by=max_complaint_id&sort_order=DESC en http://www.klacht.nl/chevrolet/ enz. De snelste en gemakkelijkste oplossing: op zoek gaan naar een andere dealer die zijn werk wél naar behoren uitvoert. Via Google kun je er achter komen of een garage een goede reputatie of niet.

Zijn inderdaad forse rekeningen maar kan zo niet beoordelen of deze terecht zijn of niet. Ik wil je het advies geven om toch eerst met de betreffende garage te gaan praten. Levert dit niets op dan kun je altijd nadere stappen ondernemen. (zie 1e antwoord). Veel succes.

Er zal eerst onderzocht moeten worden wat de oorzaak van het extreem hoge olieverbruik is, dan is vermoedelijk ook de oorzaak van het brandende motormanagement lampje gevonden. Een technisch onderzoek door een expert kan de oorzaak aan het licht brengen en tevens beoordelen of de garage iets te verwijten valt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100