Afgekeurde 20 jaar oude auto ingeleverd. Vrijwaringsbewijs gekregen en stempel vernietigd op deel 1. Maar rijd nu gewoon rond. Dit klopt toch niet?

Demontage afgesproken!

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb de man gesproken hij had hem voor 100 euro gekocht. Maar de auto is een gevaar op de weg, remleidingen achter roestig. En bodem en dorpel hebben diverse roestschades.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kan ik hier werk van maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de politie stappen en uitleggen (liefst met foto van de rondrijdende auto).

Antwoorden (5)

Dit klopt inderdaad niet. Helaas wordt er nog steeds gesjoemeld, maar jij kan aantonen dat de auto niet meer van jou is. Waarschijnlijk rijdt hij nu op een vervalst kenteken, of geheel onverzekerd en ongeregistreerd.
jc54
11 jaar geleden
Uit de brochure "Uw voertuig en het kenteken" (maart 2012)

"Als u uw voertuig wilt laten demonteren (slopen) dan
volgt u dezelfde procedure als bij de verkoop van een voertuig aan een handelaar (zie hoofdstuk 3). U kunt uw voertuig alleen laten demonteren (slopen) door een autodemontagebedrijf dat door de RDW is erkend. Een erkend bedrijf herkent u aan het RDW erkenningsschild + de sticker met daarop de tekst ‘afgifte vrijwaringsbewijzen’.
Bij demontage (sloop) is het belangrijk dat u een
volledig ingevuld vrijwaringsbewijs ontvangt. Dit is voor u het
bewijs dat u niet meer aansprakelijk bent voor de voertuigverplichtingen (zie hoofdstuk 3). Wordt het voertuig ook daadwerkelijk gedemonteerd (gesloopt)? Vraagt u dan om een vernietigingsbewijs. Dit is niet alleen het bewijs dat u niet meer aansprakelijk bent voor de voertuigverplichtingen, maar ook dat
het voertuig daadwerkelijk wordt gedemonteerd en niet meer op de openbare weg komt. Het vernietigingsbewijs is een volledig ingevuld vrijwaringsbewijs gestempeld met de tekst ‘VERNIETIGD’"

Tot zover de brochure.

Het lijkt erop dat de procedure niet volledig juist is gevolgd: de tekst 'vernietigd' had op het vrijbewaringsbewijs gestempeld moeten zijn. En inderdaad, dan had het voertuig niet meer op de openbare weg mogen komen.
Computoon
11 jaar geleden
Ga maar eens gauw op de rdw site kijken of de auto(kenteken ) echt niet meer op jouw naam staat, is dat wel het geval, dan direct schorsen, anders heb je binnenkort een waterval aan bekeuringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er eens stempel op zit "vernietigd deel1"dan kan dat niet meer op dit kenteken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vrijwaringsbewijs heel goed bewaren,en op je pc kijken bij rdw waneer hij overgscheven is en je kan ook naar de politie gaan en je verhaal doen die zoeken het wel uit voor je ,het zou ook een vals vrijwaring kunnen zijn,als hij nog steeds op jou naam rijd komen alle verbalen bij jou in de bus vallen