Auto verliest olie. Hoe kan dat?

Heb vorige week olie moeten bijvullen, omdat de boel redelijk droog begon te worden. Alles netjes bijgevuld en de peilstok gaf iets onder het maximum aan.
Nu ruik ik tijdens het rijden een smerige lucht in mijn auto en als ik bij een stoplicht moet wachten, komt er rook van onder de motorkap. Heb de motorkap open gemaakt en kom tot de conclusie dat alles onder de olie zit en door de warmte dus gaat roken. Waar kan die olie vandaan komen en hoe kan dit? Eigenlijk wil ik niet naar de garage omdat ik geen geld meer wil uitgeven aan deze auto, gezien er snel een nieuwe komt.
Hoop dat iemand er meer verstand van heeft als dat ik heb.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het probleem is inmiddels verholpen door een collega op het werk, die er wel verstand van heeft. Volgens hem heb ik er te veel olie opgegooid en via de carterontluchting (waar jullie het al over hadden, heeft hij de nodige olie naar buiten gewerkt. Heb de boel schoon gemaakt, wat olie er uit en het lijkt er op dat alles weer normaal is. Bedankt allemaal voor de tips.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je zelf al niet te technisch bent is het lastig om met een paar termen uit te leggen wat er aan de hand kan zijn. Carterontluchting? Dit is een slangetje dan normaal gezien van je kleppendeksel naar de luchtinlaat loopt. Bij turbo uitgevoerde auto's komt deze normaal gezien voor de turbo het luchtkanaal in. Kijk dit na, als er veel olie lekt vanuit je carterontluchting en de slang is door de olie helemaal week en kapot kan er hier olie uit lopen op je motor. Door de warmte gaat het stinken. Bij hele oude auto's gaat deze carterontluchting direct naar buiten en niet de luchtinlaat in. Vanwege milieu is dit eigenlijk niet meer toegestaan. De dampen moeten mee verbrandt worden in de motor en mogen niet meer zomaar in het milieu terecht komen. Olie bijvuldop niet goed vastgedraaid?? Pakking stuk? Is de motor warm gelopen? Je geeft aan dat de boel redelijk droog was (begon het lampje van de olie al te branden??) Als de motor warmer wordt dan normaal kunnen pakkingen het begeven. Zeker wanneer er te weinig olie inzit heb je een slechte koeling vanuit de oliekanalen wat de pakking extra belast en stuk kan maken. Ook dit kun je niet zomaar eventjes oplossen. Dit gaat meteen geld kosten en dat wil je er niet aan uitgeven. Leiding gesprongen? Olieleidingen worden gemaakt van zowel buisjes als slangen. door de tijd (trilling en ouderdom) kunnen deze gaan lekken. Als dit aan de hand is zit er niets anders op dan het te vervangen of (omdat je snel een andere krijgt) de auto te laten staan tot je de nieuwe hebt. Je ziet dat er veel mogelijkheden zijn. Als je er niet genoeg verstand van heb laat iemand anders er naar kijken. Misschien heb je een vriend die wat meer weet van auto's en is het iets wat gemakkelijk verholpen kan worden. Anders zit er niets anders op dan repareren of laten staan Succes ermee

Je hebt waarschijnlijk geknoeid met het bijvullen van de olie. Nu zit er olie op de motor. Je hebt wel laat bijgevuld je moet de olie regelmatig contoleren.

Het kan zijn dat je de motor niet lang genoeg hebt laten uitlekken toen je olie bijvulde, daardoor kan er meer olie in gekomen zijn dan je dacht. Een andere mogelijkheid is dat de carterontluchting verstopt is.

Als de zuigerveren niet meer helemaal goed afdichten kan de compressie van de motor via de zuigers 'lekken' naar het carter. Via de carterventilatie kan je daardoor de oliedamp gaan ruiken. Ook zal de motor daardoor olie gaan verbruiken. Meestal komen dit soort zaken voor bij motoren die aan het overlijden zijn.....

Je hebt ergens lekkage, lekke pakking of keerring! Loopt de motor normaal? Of klinkt hij anders dan je gewend bent? Het kunnen diverse oorzaken zijn en dus moeilijk te bepalen via GV. Het kan een slecht sluitende oliedop zijn of een scheur in de cilinderkop. Het beste is om eerst proberen te bepalen waar de lekkage zit. Laat de motor draaien met een verhoogd toerental en kijk of je ergens stoom of olie ziet verschijnen.

Je hebt hoogst waarschijnlijk de pakking van het klepdeksel kapot .

joint de culasse kapot?

Heb je je peilstok er wel goed inzitten? Als je dat niet hebt gooit hij de olie er zo uit. Heb je hem ook niet te vol gegoten? Kijk daar ook eens naar. Is het dat niet dan rij naar een garage en laat ze even kijken, scheelt je zo een kapot motorblok. Toegevoegd na 1 minuut: Vind het ergens wel grappig, deze vraag. Mijn vouw rijdt rustig rond zonder olie en gaat dan klagen dat de auto niet lekker doortrekt, wil ze een nieuwe, met open dak, typisch. Ben jij ook een dame?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100