Als een brug omhoog gaat omdat er boot onderdoor moet, is de brug voor mij dan open of dicht??

er gaat meestal wel een lamp branden "brug open"
maar als die open was, kon ik er dan niet gewoon overheen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Men bekijkt dit vanuit de scheepvaart omdat gewoonlijk de scheepvaart er al was voordat de brug werd gebouwd. Er was altijd vrije doorvaart maar die wordt door een gesloten brug vehindert. Om dezelfde reden heeft een schip voorrang bovenwegverkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dicht denk ik omdat je er niet door kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen zeg je dat de brug dan open is, maar je hebt gelijk dat hij in zekere zin dicht is omdat je er niet langs kan. De reden dat het open heet is volgens mij gewoon omdat er nu een gat is tussen de straat en de brug en als hij dicht is is dat er niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De brug is dan open voor jou. Zo open dat je in 't gat valt als je toch door rijdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je benadert de naamgeving nu van twee kanten. Technisch staat de brug open, er is geen weg over de brug mogelijk, omdat weerszijden niet verbonden worden. Er is dus een opening. Voor jouw wandelroute is de brug gesloten, dus dicht. Je mag het dus allebei zeggen, het hangt er juist vanaf uit welk standpunt je het zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De brug staat open, de slagbomen echter dicht en dat is de werkelijke reden dat je niet door kunt rijden, deze gaan namelijk eerder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een brug is een overgang van plek A naar B.
Als die overgang er is, dan is 'ie open. Is de overgang er niet, dan is de brug gesloten.

Het jachtseizoen is ook niet letterlijk open of gesloten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het wordt bekeken vanuit het oogpunt van de schippers, omdat het wegdek "geopend" wordt, zodat het schip erdoor kan.