Als ik naar de tweede schakel wil schakelen, gaat dat soms moeilijk. Soms schiet deze er zelfs uit. Kan dit gerepareerd worden?

Zo ja? Enige info over de kosten ongeveer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
9.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Renault megane bj 2000

Antwoorden (6)

Dat zullen de synchromesh ringen zijn,wat het precies kost weet ik niet maar het is wel te repareren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk versleten rubbers van de motor ophanging.
Dit kan gerepareerd worden, alleen is het afhankelijk welk merk en type auto het is om de prijs te bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans bestaat dat de lengte van de overbrenging tss de pook en de bak niet juist meer staat.
Dit kan bijgesteld worden en is niet zo een dure ingreep.
In dit geval zal u waarschijnlijk ook naar 4e versnelling problemen ondervinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je toevallig ook een Opel hebt, net als ik, dan kan ik je melden dat dit "normaal" is. Gelukkig schiet die er bij mij niet uit. Dat vind ik wel een puntje er toch iets meer aan te gaan doen.

Je kunt altijd vragen bij een garage, liefst van je automerk, of ze het kunnen herstellen. Ze kunnen je de kosten vertellen of liever nog een vrijblijvende offerte geven.

Als je lid bent van de ANWB kun je naar hun Auto Advies lijn bellen. 088-2695000 (Lid ben je al voor 17 euri, zonder wegenwacht uiteraard, en dan kan je ze ook bellen)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de primaire as van je versnellingsbak vindt de schakeling plaats tussen de verschillende versnellingen. Via de synchromesh ringen wordt de omtreksnelheid van de tandwielen op gelijke snelheid gebracht en kan de schakeling plaatsvinden en wordt deze geborgd. De borging gebeurd door veertjes welke een kogeltje in een uitsparing 'verankeren'. Eigenlijk een heel technisch verhaal maar het komt er op neer dat je borging van de 2e versnelling in je versnellingsbak niet goed meer werkt. Met name wordt er veel naar de 2e versnelling geschakeld of teruggeschakeld in het stadsverkeer en zodoende extra belast. Reparatie is zeker mogelijk maar de versnellingsbak zal uitgebouwd en gedemonteerd en weer ingebouwd moeten worden. Afhankelijk van het type voertuig kan de prijs nogal verschillen. De onderdelen zullen jou je kop niet kosten maar reken voor het arbeidsloon toch op een paar honderd €uro's
Het beste kun je vooraf bij je garage een prijsopgave vragen.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn Peugeot 205 had ik dat een jaar of wat geleden ook. Was inderdaad een rubber van de motorophanging of zoiets. Kosten in de garage waren ongeveer 100 euro. En sindsdien nergens meer last van.