Op 1 maart moet ik afrijden voor rijbewijs B. Vorige keer ben ik gezakt. Hoe kan ik meer kans maken om te slagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Zorg dat je genoeg slaap krijgt van te voren (dit kan echt niet genoeg benadrukt worden).
Zorg voor ontspanning (je zou ook de eerste niet zijn die een homeopathisch kalmeringsmiddel gebruikt; je lokale drogist kan je meer vertellen) van te voren en neem de tijd om ontspannen te gaan zitten in de auto.

Zet je spiegels een klein beetje afwijkend zodat je duidelijk met je hoofd moet bewegen om goed te kunnen zien. Daarmee voorkom je dat je examinator niet ziet dat je de spiegels gebruikt. (Goed kijken waar je rijd is zo ongeveer het belangrijkste waar ze op letten.)

Concentreer je op de weg en het verkeer. Als je een keer een instructie van je examinator verkeer opvat en linksaf gaat ipv rechtsaf zal je dat je rijbewijs niet kosten. Te laat remmen wel.
Wees niet te bang met je snelheid. Te hard is natuurlijk niet goed maar te langzaam straalt onzekerheid uit. Over het algemeen (het verschilt uiteraard per examinator) lijkt je beter af te zijn als je examinator je een keer moet wijzen op te snel rijden omdat je met het verkeer mee gaat dan dat je te sloom/onzeker rijd (of dat goed is laat ik in het midden). Ik bedoel hier niet dat je met 80 door de binnenstad moet scheuren maar 'vlot 50' is toch wat de meeste aan houden.

Het hangt ook van de examinator af. Je rijinstructeur heeft vaak wel een idee wat je zwakke plekken zijn en waar een specifieke examinator op let (sommige examinators zien het als een teken van onzekerheid om je instructeur mee te laten rijden bijvoorbeeld en dan kan die beter achter blijven).

Opletten waar je rijd, laten zien wat je bewust bent van het andere verkeer en laten zien dat je auto daar heen gaat waar jij hem hebben wil zijn de 2 belangrijkste punten. De rest is redelijk bijzaak. Geef je examinator het gevoel dat hij niet om de 100 meter om zich heen moet kijken bij het idee dat jij een rijbewijs hebt maar dat hij rustig de weg kan blijven gebruiken...

En dan nog wat mij zelf behoorlijk heeft geholpen;
Bij twijfel: Mag dit? Vast niet; Moet dit? Vast wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Doe alles zoals je het geleerd heb. Meestal zak je, op niet goed kijken. Daardoor gebeurt er iets, dat als reden op het papiertje komt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je examen gewoon te behandelen als een 'normale' les. je rijd over een paar wegen, pakt wat rotondes, duikt de snelweg op en weer terug naar je startpunt.

Geen gekke dingen doen, je rijdt gewoon zoals je de laatste paar lessen ook doet, je rij instructeur vind jou blijkbaar op het juiste niveau om al zelfstandig te rijden dus dan mag je vertrouwen dat dat zo is...
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door rustig te blijven, en je kunt je geest zelf beïnvloeden.
Wat gebeurt er als je zakt? Dan doe je het gewoon nog een keer. M.a.w. wordt bewust van jezelf en daardoor krijg je rust over je heen en gaat het rijden vanzelf. Mensen denken te krampachtig en zijn bij voorbaat bang om wat er gebeuren gaat. Tenslotte gaat er niemand dood als zij of hij gezakt is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij moet je ergens halverwege de ochtend af gaan rijden om de meeste kans te maken, of als laatste op een dag.

examinatoren mogen namelijk maar een bepaald aantal mensen laten slagen per dag/ per week.
als een examinator bijna iedereen laat slagen lijkt het alsof hij rijbewijzen te makkelijk weg geeft.

als je als eerste moet dan zul je het heel goed moeten doen wil je het halen.
als laatste heb je vooral kans dat ze nog een iemand laten slagen, tenzij de mensen voor jou heel goed waren.

zelf had ik om 11 uur in de morgen, zelfs nog 100 meter op de verkeerde weghelft gezeten bij een lege weg en de auto aan een kant van de weg neergezet waar je niet mocht stilstaan.
en ik had het alsnog gehaald.

gewoon een kwestie van geluk, tenzij je echt heel goed of heel slecht bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"examinatoren mogen namelijk maar een bepaald aantal mensen laten slagen per dag/ per week.
als een examinator bijna iedereen laat slagen lijkt het alsof hij rijbewijzen te makkelijk weg geeft." Zou je s.v.p. aan kunnen geven waar je deze "wijsheid" vandaan hebt? Ik geloof er niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de buurman van een oud collega van mij had een eigen rijschool en vertelde dit aan de leerlingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het CBR heeft men uiteraard geregeld overleg en als resultaten van bepaalde examinatoren sterk afwijken wordt gekeken wat hier de reden van kan zijn. Gemiddeld -over een langere periode- moeten examinatoren in een bepaalde plaats uiteraard op min of meer gelijke slagingspercentages uitkomen.
Wat je beweert is onzin en wordt naar mijn mening meestal geuit door mensen (rij-instructeurs of leerlingen) die zelf met 'zakkers' worden geconfronteerd.
Overigens: binnen elk vakgebied zijn mensen verschillend binnen de uitoefening van hun functie en de beoordeling van de werkzaamheden / taken. Waarom zouden examinatoren daarin afwijken ?
Dus: verschil zal er binnen redelijke marges zijn, maar niet zoals de neef van de kennis van de vriend van de buurman beweert !
Stel eerst vast op welk(e) punt(en) u ,,gezakt,, bent.

Dan weet u waar de schoen wringt en waar u nog aan moet sleutelen.

Denk hardop tijdens waarnemingen en handelingen in het verkeer.
Overdrijf met ,,spiegelen,, en over uw schouder kijken.

U mag uw instructeur meenemen tijdens het afrijden.

Laat je tzt nog weten of je geslaagd bent?
Bronnen: