Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat mag je wel en wat mag je niet met een mobiele telefoon in de auto zonder carkit? En dan niet tijdens het rijden!

Bijvoorbeeld:
* SMS-en of bellen in de file?
* Bellen als je langs de kant van de weg staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan je terugvinden in Artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Hoofdstuk II. Verkeersregels
§ 30. Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dus niet rijdt mag je blijkbaar doen wat je wilt ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! +

Andere antwoorden (7)

Als je rijd blijf je van de tel af en als je bijv voor een stoplicht staat mag je er alles mee doen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag je geen gsm vast houden als je aan het rijden bent. Ik denk dat als je voor een stoplicht staat hem als nog niet mag gebruiken want je moet gewoon opletten op de weg. Als je aan de kant van de weg staat en motor is uitgeschakeld mag het dacht ik wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de auto stilstaat mag je alles doen met je mobiel, dus chatten, bellen, sms-en, enzovoort. Rijdt de auto mag je als bestuurder niets maar de bijrijder/passagier mag weer alles doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aan het rijden bent zit dan niet aan je telefoon, volgens mij kon je daar een boete voor krijgen? ( Weet het niet zeker )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag idd bellen als je aan de kant van de weg staat, maar dan alleen als je daar mag stoppen/parkeren.

Je mag verder tijdens t rijden je telefoon niet in je handen hebben.

Wel mag er iemand die naast jou zit, de telefoon voor jou vasthouden bij je oor zodat jij dan 'handsfree' kan telefoneren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is de wetgeving zolang je jezelf op de openbare weg begeeft (al is het met een auto, brommer, fiets, ...) mag je geen enkel telefoontoestel bedienen. Dit is enkel toegestaan wanneer je geparkeerd bent op een parkeerplaats. Langst de weg staan (bijvoorbeeld pechstrook) is ook niet toegestaan.

Al deze regels komen uiteraard te vervallen indien je autopech of dergelijke hebt, al raden ze in België meestal nog aan om de praatpalen te gebruiken, kwestie van de juiste locatie door te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de file en bij een stoplicht mag je geen handheld telefoon gebruiken, want dan neem je nog steeds deel aan het verkeer. Bellen/sms'en in de auto mag pas als je de auto geparkeerd en de motor uitgezet hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Etab? Hoe moet je dan wel juist zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, ik denk dan wel dat Etab eerder tegen een prent voor niet-handsfree bellen zal aanlopen dan ik.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding