Klopt het dat als ik vanavond drink, morgenvroeg een kater heb, in me auto stap en een blaastest krijg, dat ik dan een boete krijg?

omdat het alcohol nog in mijn bloed zit? Zoja, hoe komt het dan dat je veel beter kan concentreren en reageren dan als je bezopen bent en op dat moment gaat rijden.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik bedoel dat ik de dag erop beter kan rijden als ik heb geslapen terwijl er net zoveel alcohol in me bloed zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Het beste antwoord

Hoeveel alcohol je in je bloed hebt, staat redelijk los van het hebben van een kater.

Die kater heb je door uitdroging en afvalstoffen.

De alcohol in je bloed is gewoon alcohol in je bloed die nog niet is afgebroken. Dat zal minder zijn dan de avond ervoor, maar nog steeds niet niets. Ook al voel je het in vergelijking met gisterenavond niet meer, deze alcohol heeft nog steeds negatieve invloed op je reactie- en beoordelingsvermogen. Dan mag je dus terecht niet rijden, en krijg je terecht een boete bij een blaastest. Waarbij je je gelukkig mag prijzen dat de gevolgen niet ernstiger zijn.

Omdat het 's ochtends lastig is om te bepalen of je nuchter genoeg is, kun je als extra check even bedenken hoeveel je gisteren hebt gedronken en hoe laat je bent begonnen met drinken. Reken één uur per standaardhoeveelheid (voor bier bijvoorbeeld een fluitje) alcoholische drank om de alcohol af te breken.

Ben je bijvoorbeeld om 20.00 uur begonnen met drinken, en heb je twaalf fluitjes op, dan is het net op de grens om om 08.00 uur weer te gaan rijden. Voor twaalf standaarddrankjes heb je dan twaalf uur de tijd gehad om de alcohol af te breken.

Heb je niet twaalf fluitjes, maar twaalf vaasjes (grotere dan standaardhoeveelheid) op, dan kun je om 8.00 uur absoluut nog niet rijden. Dat is net zo misdadig als wanneer je rechtstreeks uit de kroeg in de auto was gestapt. Heb je daarentegen maar zes fluitjes gedronken, dan is die alcohol na twaalf uur waarschijnlijk (mensen verschillen) wel weer helemaal uit je bloed.

Voor de duidelijkheid: dit is alleen een extra check voor als je je nuchter voelt na een avond drinken. Voel je je nog aangeschoten, dan moet je natuurlijk sowieso nooit gaan rijden, ook al zou het volgens de berekening wel kunnen. Misschien heb je dan net iets onder de leden waardoor je lichaam alcohol minder snel afbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Prachtig uitgelegd, +1.

Andere antwoorden (6)

dat denk je misschien omdat je bezopen bent. Maar je kunt echt echt niet beter reageren en je concentreren als je bezopen bent. Raad je sterk af om met drank achter het stuur te kruipen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Als zo zoveel drinkt dat je de volgende dag - kater of niet - nog een niet-toegestaan alcoholpercentage in je bloed hebt, dan hang je gewoon.

Als je nog bezopen bent, DENK je alleen maar dat je je beter kunt concentreren en reageren, maar het tegendeel is waar. Dronkemansovermoed is geen goed egraadmeter om te beslissen of je nog kunt rijden. Dat kun je namelijk gewoon niet. Ja, je kunt het proberen, maar daarmee zet je niet alleen je eigen leven op het spel.

De volgende morgen is de prettige roes voorbij (omdat je gedurende de nacht niet doordrinkt en daardoor stevig uit kunt drogen, vandaar de kater), maar ben je met een beetje pech nog wel ladderzat. Dan voel je echter pas goed wat al die drank met je doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over ieder glas alcohol doet je lichaam ongeveer 1,5 uur om het te verwerken. Als je dus 10 glazen bier drinkt dat heb je de dag erna dus hoogstwaarschijnlijk teveel alcohol in je bloed.

Wat dat concentreren betreft: bedoel je dat je je de dag erna beter kunt concentreren? Dat komt ten eerste omdat je geslapen hebt en dus fitter bent. Ten tweede omdat een deel van de alcohol al verwerkt is, dus er zit dan wel degelijk minder alcohol in je bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij de volgende dag nog steeds alcohol in je bloed hebt dan heb je ECHT veel gezopen of je stapt na een uurtje of 2 alweer in je auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mikeyboy;

Ik denk dat je met een blaastest in de meeste gevallen nog wel vrijuit zult gaan. Als je een nachtje hebt geslapen, ontbeten, koffie of thee gedronken en je tanden gepoetst zal de hoeveelheid door het blaasapparaat gemeten alcohol wel meevallen. In de praktijk zal er dus waarschijnlijk geen bloedproef volgen. Dat is dan de mazzel in dit geval, want daarbij ga je na een stevig avondje innemen ook de volgende ochtend nog gegarandeerd voor de bijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bekend gegeven dat als men in de ochtend alcohol controles zou houden de kans op succes best groot is.