Hoe kan ik veilig achteruit fileparkeren in een automaat?

Ik rij in een automaat en heb moeite met achteruit fileparkeren. Omdat er bij mij in de straat veel kleine heuveltjes zijn, moet ik meestal een beetje gasgeven als ik achteruit wil fileparkeren. Daarbij is het me pasgeleden overkomen dat dit iets te hard ging en ik tegen de auto van een buurvrouw opknalde. Gelukkig geen erge schade, maar sindsdien durf ik het niet meer.
Hoe kan ik voorkomen dat ik tegen een andere auto op bots? Bij mij in de straat zijn slechts een beperkt aantal parkeerplaatsen en vooruit inparkeren gaat meestal niet.
(Ik heb helaas geen geld voor een auto met zo'n electronisch parkeersysteem).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor auto heb je? Drie van mijn auto's hebben automaat en alle drie rijden zelf als ik mijn voet van de rem haal.
Nu hebben mijn ouders ook auto's met automaten en daarbij moet ik bij 1 ervan ook gas geven voordat hij rijdt. Ik snap dat niet en vind het erg gevaarlijk. Je vraag begrijp ik dus volkomen. Misschien iets om op te letten de volgende keer als je een auto met automaat koopt.
Ik heb het idee dat fabrikanten van sommige merken dit met opzet zo maken, om het wegrijden bij vergeten in P te zetten te voorkomen. Maar het is erg onhandig, vooral bij filerijden.

Het beste antwoord

Je zou natuurlijk een parkeercensor kunnen aanschaffen. Dan kun je op een beeldschrempje zien wat er echter de auto gebeurd...

Wanneer je zelf een beetje handig bent dan heb je er al een voor nog geen 100 euro...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben tegen censuur in de auto! (lol)
Je hebt parkeersensoren die piepen. Dat helpt ook, en je hoeft niet op een schermpje te kijken. Hoe dichter je ergens bij in de buurt komt, hoe harder die piept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, wat een fantastischhe tip. ik had hier nog noit van gehoord! Dikke plus!
Enig idee wat een goed merk is, eentje die piept?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een parkeercensor die piept kun je in principe vergelijken met een metaaldetector. Die gaat steeds sneller en harder piepen naar mate je ergens op af rijd. Een klein camera'tje achterop de auto en een beeldschermpje in de auto is alleen maar wat handiger. Omdat je dan ook ziet wat er gebeurd... Vraag me alleen niet wat de (goede) merken zijn. Want hier kan ik je geen goed antwoord op geven...
AWM
14 jaar geleden
Bij mij zaten ze al ingebouwd in mijn auto.
Je hebt ze in alle soorten en maten van 20 euro (kitje) tot 500 euro, met allemaal sensoren in je bumpers.
Google even op 'parkeersensor' of 'parkeerhulp'.
Die met een piepertje heten 'akoestisch'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We willen niet meer zonder. Die van ons piept niet steeds harder, maar steeds sneller.
Wel even de muziek uitzetten/zachter zetten voordat je achteruit gaat rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk hebben wij ook maar standaard ingebouwd. Werkt fantastisch. Maar dan nog blijft het wel staan dat je controle moet hebben over je rem- en gaspedaal anders werkt het nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, hier ga ik beslist achteraan, dank allemaal!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Grietje, maar het kan me wel helpen met het inschatten van de afstand. Nog even een vraag: kan ik zoiets door de garage in mijn auto laten inbouwen, zodat ik het er niet de hele tijd uit moet halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze geweldige tip! + 10!!!

Andere antwoorden (8)

Dit is moeilijk uit te leggen op deze manier.
Wij hebben ook een automaat ( zou niet anders meer willen) en ik herken je probleem.
Wat je kunt proberen is als je achteruit rijdt, het gas iets eerder loslaten, omdat hij dan toch even doorrolt, wel je voet bij de rem !
Ga je vooruit, doe je het zelfde, iets eerder je gas los.

Wat misschien ook een optie is, om een klein plakkertje op je achterruit te plakken, die dient dan als markering tot hoever je door kunt rijden.
Dit deden ze vroeger ( misschien nu nog) ook in lesauto's, daar zaten ze in het midden vd auto.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit zou natuurlijk super zijn.
Vooral het fimpje wat er na komt :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. +
Kun je dat van dat plakkertje nog wat beter uitleggen? Waar moet ik dat dan plakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien handig als je het in het midden van je achterruit plakt, aan de binnenkant.
Met lessen wist je precies, als je achteruit parkeerde, als het plakkertje in het midden vd stoeprand was, dat je het stuur dan terug moest draaien.
Het is dan een herkenning: tot daar en niet verder.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik snap je, dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die Chinese methode eigenlijk wel erg handig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, grappig he, en hartstikke handig, klets..zo je auto erin :)
Van te voren goed de situatie in je opnemen. Paaltjes, heuveltje, auto half op de straat geparkeerd.
Als de mogelijkheid bestaat even uit stappen en kijken hoe je dit het beste kan doen.

Maar ook extra oefenen op een parkeerplaats bij de winkels, dus veel ruimte. Smalle ruimte en deze er toch tussen kunnen krijgen, zodat je weer even het vertrouwen terug wint na de laatste keer.

Het is vaak als je deze ergens tussen moet zetten de auto naast de andere auto te zetten, en het portier en achterkant die auto moet zichtbaar zijn in de ruit naast de achterbank. En dan rustig insturen. En zo spelen met het gaspedaal.

Misschien heb je wat aan het filmpje hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je filmpjes, heel handig! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja en als je het geld er voor hebt parkeercensoren kopen is echt ideaal, een paaltje wat je zelf niet ziet dan begint dit ding wel te piepen. Hoe dichter je bij je iets komt hoe harder deze gaat piepen. Wij hebben deze standaard op de auto zitten.
Ha, die Iris009;

Mijn auto heeft van die piepdingen aan de voor- en achterkant en dat is natuurlijk reuze makkelijk, maar je wordt er lui van er gaat toch niets boven de kunst van het echte fileparkeren. Oefenen dus! En dan liever niet tussen de auto's van je buren... Je kunt misschien wel ergens twee van die oranje verkeerspylonen (twee emmers met zand lukt het ook wel mee) lenen en daar ieder een bezemsteel met een lintje of vlaggetje erin steken. Zoek een rustig parkeerterrein of een stil straatje. Zet die stokken een flink eind uit elkaar en probeer maar. Als het een paar keer is gelukt de afstand verkleinen, net zo lang tot je je auto in de kleinste gaatjes kunt prikken. Het grote voordeel is dat je voortaan in elke auto goed kunt inparkeren en je zet al die kerels die zo graag met hun parkeerkunst patsen ook mooi op hun nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik rijdt ook automaat maar ik vraag me af wat er anders aan is als een schakelauto
je zet hem toch in R en verder hoeft je niets te doen als sturen en kijken en dat is bij een een sckalel ook
je hebt zelfs het voordeel met een automaat dat je geen gas hoeft te geven hij rijdt stapvoets als je je voet van de rem haalt zowel voor als achteruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, vanwege hellinkjes in mijn straat, komt het regelmatig voor dat hij niet vanzelf gaat rollen als ik hem in de R zet, maar dat ik toch een beetje gas moet geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wat is dan het verschil met een schakelauto?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je daar dan minder last van, maar dat weet ik niet zeker, want ik rij automaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij lage snelheden (zoals bij parkeren) heb ik toch wel degenlijk de ervaring dat ik bij een schakelauto meer controle heb dan bij een automaat. Juist *omdat* je bij een automaat eerder gaat rijden. Ik kan beter zeer lage snelheden regelen met de koppeling dan alleen door de rem los te laten.
Wij hebben ook een automaat.
Je kan dan je linkervoet even gebruiken om te remmen. Zo kan je gas geven, maar ook direct remmen wanneer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je vraagstelling lees ik dat je onvoldoende controle hebt over je gaspedaal en dat je die soms dieper indrukt dan je eigenlijk wil. Het kan zijn dat je pedaal te stroef gaat. Daarvoor zou je even naar je garage moeten gaan en vragen of dit inderdaad het geval is. Zij kunnen daar dan iets aan doen. Als dit niet het probleem is dan ben jij zelf het probleem en dat kun je uitsluitend oplossen door veel te oefenen met het doseren van het gasgeven. Dus op een verlaten parkeerterein, bijvoorbeeld, een tijdje oefenen met achteruit rijden e.d. 1 ding scheelt misschien: je bent niet de enige die hier last van heeft. Maar of een smeerbeurd of goed oefenen doet wonderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijven proberen.
Er is geen trucje er voor..
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat kleine heuveltjes zijn, maar als die dingen echt lastig zijn zou je zelfs kunnen proberen om de gemeente in te schakelen om die dingen aan te passen. Denk dat dan wel meer mensen problemen moeten hebben met die bulten.
Ga eens op een lege p plaats staan en leg een baksteen onder 1 van je wielen, kan je veilig oefenen in het doseren van je gas.