ik heb via particulier een auto gekocht met 1jr apk.kort na aankoop bleken er 'n aantal mankementen te zijn.wie kan ik hiervoor aansprakelijk stellen?

door deze defecten heb ik onlangs een ernstig ongeval gehad. na contact met de verkoper gaf hij duidelijk aan dat hij mijn klachten niet geloofwaardig vond want volgens hem was er niets mis mee. welke vervolgstappen kan ik nu het beste nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (5)

Ligt aan welke mankementen en of deze apk plichtig zijn, en hoe lang je de auto hebt, en of het ongeluk ook daadwerkelijk door die mankementen kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hierover bij de RDW een klacht indienen en dan met name over de APK.

Misschien kunnen zij je verder helpen.

Niet eens met afkeuring of goedkeuring bij APK
U kunt bezwaar maken tegen de afkeuring of goedkeuring van uw auto bij de Algemene Periodieke Keuring (APK). Om bezwaar te kunnen maken moet u in het bezit zijn van het keuringsrapport van de laatste keuring.
Bezwaar na afkeuring
U meldt uw bezwaar tegen de afkeuring direct bij de APK- keurmeester van het bedrijf en vult het gedeelte linksonder op het APK-rapport in. U mag uw auto niet meer verplaatsen en er geen reparaties meer aan laten uitvoeren. Meldt u het later of is er na de afkeuring iets aan uw auto gerepareerd, dan is bezwaar niet meer mogelijk.
De keurmeester neemt direct contact op met de RDW. Een medewerker van de RDW komt naar het bedrijf en beoordeelt of de afkeuring terecht of onterecht is. Aan de herkeuring zijn kosten verbonden.

Bezwaar na goedkeuring
Als u het niet eens bent met de goedkeuring van uw auto, kunt u uw bezwaar per brief sturen naar:
RDW APK Centrum Nederland
Dr. van Deenweg 78
8025 BH Zwolle

Dit kan tot maximaal een jaar na de keuring. Houdt u er hierbij wel rekening mee, dat het na verloop van tijd steeds lastiger zal zijn om vast te stellen of uw auto daadwerkelijk ten onrechte is goedgekeurd.
De RDW behandelt uw bezwaar en beoordeelt of uw auto een herkeuring moet ondergaan. Aan de herkeuring zijn kosten verbonden.

Kosten herkeuring
Is het bezwaar terecht, dan betaalt de garage de kosten van de herkeuring. Als het bezwaar onterecht is, betaalt u zelf de kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt de verkoper aansprakelijk stellen,
doch wordt dat zeer lastig, u heeft namelijk zelf hier een onderzoeksplicht, dit kan door u zelf maar ook door een derde gedaan worden.

Ook had u een aankoopkeuring kunnen laten doen.

U kunt zich eventueel beroepen op de meldingsplicht,
maar dan ook alleen als u bewijs hieromtrend heeft, dat hij informatie heeft achtergehouden.

De Apk keuring staat hier geheel los van, de Apk is slechts een momentopname en verteld verder weinig over de staat van de auto zelf.

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de eventuele oorzaak en gevolg heb ik helaas een slechte mededeling.
U bent als eigenaar zelf aansprakelijk voor de technische staat van uw voertuig.
Mocht er in geval van een ongeval uw voertuig in een dergelijk staat verkeren dat dit de oorzaak was van het ongeval, dan zal u daarvoor verantwoordelijk worden gehouden.

En zekers, omdat u zelf al aangaf dat u dit ontdekte kort na de aanschaf, maar toch nog besloot om verder te rijden.

Ik weet niet of het een ongeval is met een eventuele rechtsgang, maar dan zou dat laatste wel eens in uw nadeel kunnen werken.

U heeft immers zelf de beslissing genomen om met deze auto ondanks de gladde banden de weg op te gaan.
Dit had u namelijk zelf al kunnen constateren eer u instapte en wegreed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even op de reacties: Het is niet duidelijk of hij is blijven doorrijden nadat hij de mankemente ontdekte. Dat zegt hij nergens.

Ik lees wel in een latere reactie dat het ongeval kwam door de banden, en dat is gewoon stompzinnigheid, sorry dat ik het zeg.

Oke de banden hadden nooit goedgekeurd mogen worden bij APK als ze glad waren. Maar de garage heeft er misschien goede opgezet, voor de keuring, en daarna er weer af gehaald.

Doet niets af aan het feit dat het je eigen verantwoording is, op het moment dat je gaat rijden. Gladde banden is nooit goed, en het geen excuus dat ze bij de APK "goed" waren en nu niet.

Verder heb je gewoon dikke pech. Je hebt bij een particulier gekocht, geen garage met een Bovag merk. Je kan niets bewijzen, zijn woord tegen het jouwe.

Heb ik gehad met mijn auto, ik ging het niet eens proberen. Kocht een mazda van 1000 euro, en daar bleek van alles aan kapot te zijn, ben inmiddels 2700 euro verder aan reparaties...zucht volgende maand weer APK, ben benieuwd wat er nu weer stuk is.

Je kan eventueel nog wat proberen als je een rechtsbijstand verzekering hebt, maar ik geef je erg weinig kans.
12 jaar geleden
Je kunt niemand anders aansprakelijk stellen voor je eigen wettelijke tekortkomingen.

Als eerste heb jezelf de verplichting een deugdelijk onderzoek uit te voeren alvorens je tot koop overgaat, hiervoor had je bijvoorbeeld de auto kunnen laten keuren bij de ANWB, je was dan op de hoogte geweest van de technische mankementen.

Ten tweede bent je als bestuurder verplicht zich er van te overtuigen dat het voertuig voldoet aan het gestelde in de wet, indien je toch de auto gebruikt zonder op de hoogte te zijn van de gebreken en door de gebreken ontstaat een ongeval ben jij als bestuurder daar voor aansprakelijk.

Dit laatste betekent automatisch dat, als de verkoper op enige wijze aansprakelijk zou kunnen worden gesteld voor de gebreken, hij nimmer op enige wijze aansprakelijk kan worden gesteld voor het ongeval of de schade die daar uit voortvloeit.

Het nemen van wettelijke vervolgstappen is in deze dus volledig uitgesloten.