ik heb via particulier een auto gekocht met 1jr apk.kort na aankoop bleken er 'n aantal mankementen te zijn.wie kan ik hiervoor aansprakelijk stellen?

door deze defecten heb ik onlangs een ernstig ongeval gehad. na contact met de verkoper gaf hij duidelijk aan dat hij mijn klachten niet geloofwaardig vond want volgens hem was er niets mis mee. welke vervolgstappen kan ik nu het beste nemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt aan welke mankementen en of deze apk plichtig zijn, en hoe lang je de auto hebt, en of het ongeluk ook daadwerkelijk door die mankementen kwam.

U kunt de verkoper aansprakelijk stellen, doch wordt dat zeer lastig, u heeft namelijk zelf hier een onderzoeksplicht, dit kan door u zelf maar ook door een derde gedaan worden. Ook had u een aankoopkeuring kunnen laten doen. U kunt zich eventueel beroepen op de meldingsplicht, maar dan ook alleen als u bewijs hieromtrend heeft, dat hij informatie heeft achtergehouden. De Apk keuring staat hier geheel los van, de Apk is slechts een momentopname en verteld verder weinig over de staat van de auto zelf. Toegevoegd na 3 uur: Voor de eventuele oorzaak en gevolg heb ik helaas een slechte mededeling. U bent als eigenaar zelf aansprakelijk voor de technische staat van uw voertuig. Mocht er in geval van een ongeval uw voertuig in een dergelijk staat verkeren dat dit de oorzaak was van het ongeval, dan zal u daarvoor verantwoordelijk worden gehouden. En zekers, omdat u zelf al aangaf dat u dit ontdekte kort na de aanschaf, maar toch nog besloot om verder te rijden. Ik weet niet of het een ongeval is met een eventuele rechtsgang, maar dan zou dat laatste wel eens in uw nadeel kunnen werken. U heeft immers zelf de beslissing genomen om met deze auto ondanks de gladde banden de weg op te gaan. Dit had u namelijk zelf al kunnen constateren eer u instapte en wegreed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100