Dit ligt heel erg aan het merk, maar ook net zoveel aan het gebruik...

Als jij gewoon rustig rijdt, kan ie best zolang mee als de fabrikant voorschrijft (zou het voor de zekerheid eerder doen) maar als jij altijd zware aanhangers trekt, of caravans, dan heeft alles meer te lijden, zo ook de distributie riem.

Deze riem moet je echt niet onderschatten..
Deze verbind de krukas, waterpomp en nokkenassen met elkaar, en zorgen ervoor dat je kleppen open gaan en sluiten waneer het moet... als ie knapt, zullen je wielen ervoor zorgen dat je zuigers gewoon op en neer blijven gaan, maar de kleppen doen niks meer, met als resultaat dat de zuigers tegen je kleppen aan zullen "rammen" en de schade is dan niet te geloven... (spreek uit ervaring met 110KM/h een geknapte riem) en de kosten ook niet....

Sla je boekje er even op na, of rijd even naar de dealer om het zeker te weten... een exact antwoord kan niet echt gegeven worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

die zou toch zeker 100.000km moeten meegaan.
fremar
12 jaar geleden
Afhankelijk van het type auto van 100.000 tot 150.000 km
Maar daarmee bent u er nog niet.
In de meeste gevallen wordt ook de spanrol en de waterpomp vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
60.000-120.000 km. Dit is sterk afhankelijk van het merk auto en het aantal jaren dat je er over doet om dit aantal kilometers te maken.

Wees in ieder geval altijd op tijd, want een kapotte tijdens het rijden wil je echt niet meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het aantal kilometers ook terug te vinden in de handleidings boekjes van de auto zelf.. En zoals jeroen al zei, wees er op tijd bij. Mocht de riem knappen tijdens het rijden moet er veel vervangen worden. Zoals kleppen e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal zowat 100.000km maar...er zijn automodellen waar ze zelfs d 40.000km niet halen ! Informeer goed bij een bekwame en goed ingelichte mekanieker die uw automodel (en bouwjaar) kent. Ik herinner mij uit de jaren '90 de Ford 1800 diesel. Daar moest om de 35.000km een nieuwe riem en waterpomp op om veilig te spelen !
Groeten,
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan het type auto, dat is per model variërend.
Er zijn type auto's die rond de 60k vervangen moeten worden en de ander gaat 240k mee.

Er is door de fabrikant een max km en een max aantal jaar vastgesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan het merk auto en ook nog eens de motorinhoud EN het is ook afhankelijk van het aantal jaar,hij kan misschien maar 40.000km erop zitten mar als ie er al 8 jaar op zit moet je de riem toch echt vervangen !!
Waterpomp ook mits die via de D-riem loopt en sowieso altijd de spanrollen.
Mijn bmw E30 uit 1987 met een 2,5L 6cilinder moet om de 60.000km OF 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DB moet vervangen worden max. om de 4 jaar ( blijf binnen deze termijn om zeker te zijn )
of het aantal vooraf gestelde kilometers verschild per type en merk maar is makelijk op te vragen bij bijv. de dealer ( blijf ook hier onder de max. )
span en geleidingsrollen zijn handig/noodzakelijk te vervangen het zijn echt de kosten niet en het ligt al open.
De waterpomp word soms ook gelijk gedaan deze hebben de nijging te gaan lekken na verloop van tijd dus is een stukje zekerheid wat je erbij neemt omdat als hij op een later moment toch overlijd kost het vel meer als nodig was.
Je kan het risico nemen om meer jaren en/of kilometers te maken maar als de DB riem breekt kan het wel is een aardige zak euro's kosten om te repareren als het uberhaupt nog de moeite is ( kop kleppen zuigers drijfstangen enz. die geven ze echt niet weg )