Mijn auto rijdt maar op 3 cilinders,loopt heel wankelend stationeer,en houd ontzettend in.

Kan mij iemand vertellen wat hier de oorzaak van kan zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
20.8K

Het beste antwoord

Haal de bougie's er eens uit, je kan dan aan de bougie zien om welke cylinder het zou kunnen gaan. (let wel: haal de bougie eruit als de motor nog koud is, anders kans op beschadiging van het schroefraad van de cylinder!). Mocht je een bougie zien die donkerder/natter is als de andere, dan zit daar een oorzaak. Controleer of de kabels op bougies goed zitten. Vervolgens volg je de andere uiteinde van de bougiekabel. Dan kom je uit bij de "verdelerkap" haal die los (vaak is die met 2 klemmen bevestigt). Maak die van binnen goed schoon en droog. Van binnen kan je zien dat een rotortje langs 4 ijzeren/koperkleurige contactpunten aanloopt, elk contact is voor een cylinder. Bij duidelijke slijtage van de contactpunten is vervangen van de verdelerkap normaal onderhoud. Vaak bij oudere verdelerkappen komt juist in deze koudeperiode hier vocht/condens in. Ook is een verdelerkap (inclusief rotortje) gewoon aan slijtage onderhevig, dikwijls moet deze vervangen worden (kosten ca 15 euro bij auto-onderdelenzaak) Nog 'n tipje, klein beetje vaseline in de bougiedoppen doen: voorkomt slecht contact door vocht. Ook klein beetje in verdelerkap.
Suc6 en keep on moving :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Koppakking wellicht kapot, dus dan lekt hij op die ene cilinder... Geen druk op die cilinder, geen goed stationair lopen van de motor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop de volgende keer een 12 cilinder, dan merk je het bijna niet als er eentje uitvalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
er kan een legio aan problemen ten grondslag liggen zoals geen ontsteking op de betreffende cilinder (kapotte bougie, bougiekabel,of ontstekingsmodule) verder kan het zijn dat er geen compressie in de betrefffende cilinder zit door een in of uitlaatklep die is blijven hangen ,of dat de betreffende cilinder geen brandstof krijgt door een verstopte injector.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde gaan antwoorden toen deze er al stond. Ik vind dit een perfect antwoord en sluit mij hier volledig bij aan. Had je graag +1 gegeven maar mag nog niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je die +1 van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Bij mijn weten heeft een Suzuki Alto ook maar drie cilinders. Dus hier is werkelijk geen probleem bij te bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfft, het ging hier toch om een Chrysler Neon, 2 liter!