Is motorolie schadelijk voor de v-snaar en distributieriem?

Stomme ik...

Vorige week heb ik de olie bijgevuld van mijn auto, en ik heb...ik kan er nog steeds niet over uit...de dop vergeten op het motorblok terug te doen.

Pas na 5 dagen kom ik er achter, en ALLES zit onder de olie. Nu heb ik me laten vertellen dat dit schadelijk is voor de v-snaar en de distributieriem. Weet iemand of dit zo is?

En de tweede vraag, kan ik de motor op de een of andere manier schoon maken?

11 jaar geleden
in: Auto's
11.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kop op dat gebeurt de beste.............ik dus nog 3maanden geleden bij mijn vrachtwagen (dan heb je pas troep).....en dan ben ik blijkbaar ook nog een professioneel chauffeur (daar moet ik dan voor doorgaan) er is een hele eenvoudige manier om te zorgen dat dat nooit meer gebeurt, maak een langer draadje aan je dop en hang die aan de zijkant over je spatbord naar buiten, op het moment dat je je motorkap sluit en je achter het stuur wilt gaan zitten gaat je wel iets opvallen, tenzij je bijna blind bent........ maar dan heb je ook al problemen met het uberhaupt vinden van die dop op de motor, denk ik dan weer.......

Het beste antwoord

Voor de V snaar kan dit wel schadelijk zijn omdat deze rubber componenten bevat en deze als het ware door de olie kan worden opgelost. Ook kan je V snaar gaan slippen. Voor de distributieriem kan het geen kwaad omdat deze van kunststof is gemaakt. In jouw geval zou ik langs de garage gaan en de motor en het motorcompartiment laten 'schoonspuiten' (ontvetten). Hopenlijk heb je inmiddels wel je oliepeil gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee heb ik nog niet gedaan, maar ik heb er sinds dat ik het ontdekt heb ook niet meer mee gereden. Heb nog wel een nieuwe fles olie liggen. Het zat wel in de planning om dat zo te gaan doen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik zeker doen! Hoop je met mijn antwoord voldoende gerustgesteld te hebben.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ga straks het blok een beetje schoonmaken tegen de stank, de rest laat ik met rust, dan olie peilen en eventueel bijvullen...dan doe ik de dop erop ;-) En morgen ga ik wel ff naar de garage, moet eerdaags toch voor de APK. Mijn broer werkt bij die garage, hij zei dat hij wel zou kijken en eventueel het blok zal schoonmaken. Ik hoop dat de distributie oke is...duur grapje anders :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat je je over de distributieriem geen zorgen hoeft te maken. De zou ook vet kunnen worden door een lekkende of 'zwetende' oliekeerring of pakking.
Succes.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het probleem is inmiddels opgelost. De distributie was in orde, deze zat afgedekt, en ik heb niet zo heel lang rond gereden met lekkende olie. APK heeft hij ook weer gehaald (bel de krant). Mijn broer heeft de motor schoon gemaakt, dus dat was weer fijn. :-) Bedankt voor de tips!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Misschien een erg late reactie: Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt... Maar adviseren dat een D-riem wel tegen olie kan vind ik erg slecht! Los van het feit dat de riem zelf soms echt niet tegen olie kan, is soms toch van rubber gemaakt of er zijn rubbercomponenten aanwezig. Daarnaast heb je ook slipgevaar van de riem. Hierdoor kan die tandjes verschieten, waardoor je timing naar z'n grootje gaat. Of de riem loopt er gewoon af. Ook de spanrol vindt de olie niet zo lekker.

Andere antwoorden (3)

Nou er zit niet voor niks een dop is. Mbt je snaren: die kunnen losslippen.

Schoonmaken: zaagsel over de bevuilde delen strooien, in laten trekken en met de stofzuiger opzuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Tja ik weet dat die dop er op zit voor een reden. Ik snap ook gewoon niet, hoe ik die vergeten ben :-( ik was moe denk ik, had net een late dienst gehad.
De tanden van een distributieriem zijn ook van rubber.
Een distributieriem vindt olie in ieder geval niet leuk, maar dan heb ik het vooral over een lekkage die langere tijd duurt.

Ik zou de boel zelf schoonmaken, maar je kan het ook laten doen.
Wel een plekje zoeken waar de olie geen kwaad kan, bijvoorbeeld bij een wasplek.

http://www.tuning-gids.nl/motorblok_reinigen_motorcompartiment_schoonmaken.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie kan schadelijk zijn voor je snaren en Distributie riem!
Maar maak je geen zorgen, het kan allemaal wel wat hebben!
Schoonmaken is niet zo moeilijk, haal een bus ontvetter voor de motor en verdeel dit met een grote kwast over je motor.
Even in laten trekken en vervolgens met een hoge drukspuit alles goed schoon spuiten!
Vervolgens even de motor warm rijden om te laten drogen.
Heb je nog een oude motor met een verdelerkap dan moet je die na het reinigen even loshalen en goed drogen van binnen.