er is in de katalysator bij mijn auto gaatjes geboord mag dit?kunnen de gaatjes nog gelast worden?Kan dit een probleem zijn bij de autokeuring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.6K

Antwoorden (5)

Het zou kunnen dat je auto afgekeurd wordt bij een APK-keuring, de uitlaat moet daarvoor 'gasdicht' zijn (geen lekken, geen gaatjes tot aan het uiteinde van de uitlaat).

Toegevoegd na 4 dagen:
Gevonden op rdw.nl:

Uitlaat:

Tijdens de keuring wordt gecontroleerd of de uitlaat dicht is (oftewel: niet lekt) en of de uitlaat stevig aan de auto vastzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mechanisch aangebracht gaatje is geen rede tot afkeur, een corrosie gaatje wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk lek in het uitlaatsysteem is een reden tot afkeur zowel geboord als door corrosie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mis! TDIpower
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ernst13 : dus als ik 'n gaatje boor in m'n katalysator of uitlaat wordt 'ie niet afgekeurd?
Normaal gesproken zitten er vanzelfsprekend geen geboorde gaatjes in de katalysator. Bij een APK keuring worden er metingen gedaan omtrent de katalysator. Mocht de uitstoot desondanks binnen de normen zijn is het geen probleem.

Het dichtlassen is moeilijker. Er zitten namelijk chemische stoffen in die uitlaatgassen omzetten naar minder schadelijke stoffen. Deze stoffen zouden mede door de hitte aangetast kunnen worden of al weg gegaan zijn omdat het door de gaatjes naar buiten ging.

Een nieuwe katalysator is helaas wel erg duur maar wel de beste oplossing. De prijs verschilt natuurlijk per type auto. Ter indicatie was de aanschaf bij mijn auto €290,- excl btw en montage (Audi A3). Nu staat Audi helaas wel bekend als een duurder merk qua onderdelen maar dit is enkel een indicatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De auto zal hierop afgekeurd worden (althans afgekeurd MOETEN worden). De uitlaat moet inderdaad zoals eerder aangegeven gasdicht zijn over de gehele lengte. Dichtlassen is geen probleem, het kan wel zo zijn dat daarvoor de katalysator even gedemonteerd moet worden i.v.m. bereikbaarheid. Als daarna de emissiemeting binnen de toleranties valt is er verder geen probleem en zal de auto op dit punt goedgekeurd moeten worden.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Condens gaatjes welke bij vele uitlaten aanwezig zijn, kunnen geen rede voor afkeur zijn!
jc54
12 jaar geleden
Eén van origine aanwezig condensgaatje niet, maar hier wordt gesteld dat er meerdere gaatjes geboord zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, wat zou de rede zijn van die gaatjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ernst13 : vraag maar eens op goeievraag.nl
(roflol)
Bent u er zeker van dat de gaatjes er niet standaard in zitten? Komen er uitlaatgassen uit als de motor loopt? Er zijn uitlaten met condens afvoer gaatjes, de katalysator kan een dubbele wand hebben en dan lijkt het mij niet onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de uitlaat gasdicht is, heb je geen probleem om door de apk keuring heen te komen. idd zijn er uitlaten met condens/afwaterings gaatjes alleen zitten die nooit in de katalysator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk bedoelt de vraagsteller de demper.