Waarom schrijft het ene automerk sneller af dan de andere?

Een BMW X6 schrijft procentueel sneller af dan een Toyota Aygo, dat is logisch. Maar waarom zegt men dat bijvoorbeeld Citroën of Alfa Romeo sneller af dan een VW?
En is het dan niet verstandiger om een Alfa te kopen van een paar jaar oud dan een oude(re) VW die meer kilometers heeft afgelegd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De afschrijving heeft puur met de waarde te maken. Een VW van dezelfde prijsklasse en km stand als een Alfa Romeo is gewoon meer waard. Puur omdat ze erom bekend staan om langer mee te gaan.

Het is dus in theorie ook niet verstandiger (of minder verstandig) om een alfa te kopen, want hij gaat nog minder lang mee en is goedkoper.

Toegevoegd na 8 minuten:
Trucjes om de "markt" te slim af te zijn, zijn er gewoon niet.

Als je een goede auto wilt voor een betaalbare prijs moet je je goed afvragen wat je wilt. Want je betaald niet altijd voor de prestaties van de auto. Soms betaal je ook voor de looks of het merk (denk aan de nieuwe fiat 500, volkwagen kever of mini).

Ik zelf vind een paar lelijke krassen niet zo erg. De auto wordt goedkoper maar hij rijdt er niet minder om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de keuze om een alfa te kopen ipv een VW wél verstandig was, schreef je op de laatste wel meer of in plaats van op de eerste. Juist door dit soort keuzes op basis van verstand en emotie wordt afschrijving bepaald
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog, een BMW X6 schrijft procentueel ook sneller af als een BMW 3 serie.

Het telt heel sterk mee hoe lang de inruilende handelaar nodig heeft (of hoopt) om de auto zelf weer te kunnen verkopen. En zoals je zelf wel zult begrijpen is een 3 jaar oude X6 niet het gemakkelijkst te verkopen. Als je geld hebt voor zo'n auto koop je hem wel nieuw!

En dit soort factoren tellen sterk mee in de verkoopbaarheid van auto's, en daardoor natuurlijk in de prijs die ze uiteindelijk op zullen gaan brengen. De naam van een merk, in combinatie met het type bepalen de marktwaarde. Daarom heeft een Golf een lagere afschrijving als een Phaeton, is een Skoda tegenwoordig meer waard als 20 jaar geleden, en ga maar door.

Een oud gezegde luid: Alle waar is naar zijn geld.