Waarop zijn de overbrengingsverhoudingen van een versnellingsbak gebaseerd?

Als ik van 1 naar 2 schakel, is het nieuwe toerental 1/2 van het oude. Als ik van 2 naar 3 ga, is het nieuwe toerental is 2/3 van het oude. Van 3 naar 4 is het nieuwe toerental 3/4 van het oude, van 4 naar 5 is het 4/5 van het oude.

Zelfde idee: ga ik van 2 direct naar 4, dan is het nieuwe toerental 2/4 van het oude (de helft dus).

Waarom is dat zo?

En waarom klopt dit bij een benzinemotor beter dan bij een dieselmotor? (Bij een dieselmotor klopt dit ook wel, maar niet zo precies als bij een benzinemotor.)

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

Ha, die Cryofiel;

De spreiding van de overbrengingen bij een goede versnellingsbak is erop gericht om maximaal profuit te krijgen van het toerengebied van je motor waarin je motor de meeste trekkracht heeft. Diesels hebben vaak dezelfde versnellingsbak als een vergelijkbaar benzinemodel, maar dan met een langere eindoverbrenging om de lagere toerentallen te compenseren. Daardoor lijkt het schakelen bij een diesel vaak niet zo mooi aan te sluiten. Idealiter zouden diesels dan ook een extra overbrenging moeten hebben of kortere overbrengingen. Maar dat is uit oogpunt van bediening niet ideaal en bovendien accepteert een diesel vanwege de grotere trekkracht eerder een te hoge versnelling dan een benzinemotor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit heeft in mijn visie met 2 aspecten te maken...

1) De motorinhoud
2) Het toerental

Wanneer je in een Opel Astra rijd met een 1.6 liter motor dan maakt deze motor in verhouding veel meer toeren dan diezelfde Opel Astra, maar met een 2.2 liter motor...

En wanneer je schakelt kan je het beste even met de versnellingen van een fiets vergelijken. Wanneer je (pak 'm beet) 18 versnellingen heb. Dan zie je de overbrenging van de rekkting in een tegengestelde richting. Want hoe hoger je schakelt moet je ook zwaarder trappen. En dan heb ik het niet over het marginale verschil tussen een 3de en 4de versnelling. Maar over het verschil tussen de 3de en de 9de versnelling...

Alleen kan de motor in je auto meer druk kwijt bij een lager toerental...

Maar goed...

Ik ben natuurlijk geen automonteur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit loopt progressief op of af zo je het wil benoemen. In je eerste vernelling (grootste vertraging t.o.v. je motor) kun je snel accelereren. Als voorbeeld: je accelereert sneller van 0 naar 20 kmh dan van 100 naar 120 kmh. Het is gerelaveerd aan je toerental van je motor en maximale koppel aan je wielen. Dit is bij dieselmotoren eigenlijk precies het zelfde ware het niet dat dieselmotoren tov benzinemotoren een hoger koppel hebben bij een lager toerental
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op vermogen, toerental en diameter band/wiel... Meer niet...

Het verschil in diesel en benzine zit hem in het koppel dat over een veel groter toerenbereik afgegeven wordt, een benzinemotor kan eigenlijk alleen bij één toerental het maximum vermogen afgeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit heeft puur en alleen te maken met de overbrengingsverhoudingen van de betreffende auto en deze zijn te vinden bij de specifiecaties in het instructieboekje ,een diesel heeft andere overbrengingsverhoudingen omdat de motor een ander koppel toerenverhoudingen heeft en een lager toerental in het algemeen.
een voorbeeld
Lada 1200 datsun 120 Y
1e 3.75:1 14.65:1
2e 2.3:1 8.46:1
3e 1.49:1 5.48 :1
4e 1:1 1:1
beide oltimers heb ik destijds gereden nu even geen voertuig ,maar ook hieraan kun je zien dat er tussen 2 1200 cc motoren en auto's van ongeveer gelijk gewicht veel verschillen zijn tussen de overbrengingen
de eerts getallen zijn het aantal omwentelingen dat de motor maakt ten opzichte van de uitgaande as van de versnellingsbak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt ten eerste aan de motorinhoud en dan aan de pk's en dan heb je natuurlijk de verbruik en de co2 uitstoot.. want het is heel belangrijk voor de auto producenten dat ze een auto maken dat aan de europese wetten voldoet....dus als een auto een 1.6 motor heeft en 120pk (mijn alfa 156 heeft dat) dan is natuurlijk de auto ook wat zwaar als je een 156 hebt tenminste. maar dan is het noodzakelijk dat de motor een bepaald aantal toeren draait dat de verbuik van de benzine zo min mogelijk wordt. want de verhouding met 1/2 2/3 enzo. is het dat als je doorschakelt is het belangrijk dat de motor een bepaald toerntal aankan houden om het benzine verbruik op het zelfde niveau te houden.