auto ruiten wisser achter en de sproeier werken niet meer,wat kan er zijn?

tijdens het laatste koude weer hoorde ik een hard geluid links ik dacht onder de motorkap.
het was net of veen ventilator niet goed draaide en dat werdt alsmaar harder.
daarna werkte de ruitenwisser en de sproeier niet meer

12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het handig om ook even je vraag aan te vullen om wat voor type auto het gaat. De ene is de andere niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is eea kapot
stiena58
12 jaar geleden
ja daar was ik dus ook al achter dar eea kapot was!
het is een fiat cinquecento uit 1993 ,zonder boekjes

Het beste antwoord

Ruitenwissermotor en sproeierpomp zijn doorgaans apart gezekerd. Hoogstwaarschijnlijk zijn beide zekeringen defect als gevolg van het vast vriezen. Je vergeet echter te vermelden wat voor merk en type auto je hebt en het jaartal!! Heel vaak bevindt de zekeringkast zich LINKS onder het dashboard en mogelijk een gedeelte vlak bij de batterij (onder de motorkap)
Let goed op bij het vervangen dat je de juiste waardes weer gebruikt en lees je instructieboekje eens goed door, dit geeft meestal wel de juiste info!!
Groetjes Paul
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stiena58
12 jaar geleden
ja helemaal vergeten:een fiat cinquecento uit het jaar 1993.
en er was geen boekje meer bij zodoende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste auto's zijn de ruitensproeier en de ruitenwisser op de achterzijde vaak op dezelfde zekering geplaatst, zeker bij de kleinere auto's. Als de zekering doorbrand tijdens het gebruik duid op een kortsluiting, het meest voor de hand liggende is het doorbranden van de ruitensproeierpompje er zomaar een nieuwe zekering er in steken zonder vooraf het pompje te controleren kan zelfs brand veroorzaken.
stiena58
12 jaar geleden
dank u voor de uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn
Beste theodbn, ruitenwissermotoren zijn doorgaans "serie" motoren, welke de eigenschap hebben bij zware belasting een steeds groter moment van aandrijving te krijgen (gelijk een startmotor), maar inherent een veel grotere stroom afname veroorzaken (Amp). Bij het vastvriezen van een RWblad met als gevolg het stilstaan van de RWmotor zal er zelfs een situatie van "kortsluiting" ontstaan, met als gevolg het doorsmelten van de zekering.
Als @stiena58 een gelijkwaardige zekering gebruikt, zal er echt geen brand ontstaan, maar hooguit bij een doorgebrande RWmotor of RSPmotor de zekering opnieuw doorsmelten, waarna het vroeggenoeg is om alsnog de garage te bezoeken!!
LET WEL, we praten hier over een FIAT uit 1993.
Groetjes van Paul
stiena58
12 jaar geleden
kijk daar heeft een mens wat aan een goeie uitleg dank u wel daarvoor

Andere antwoorden (2)

Aangezien zowel de ruitenwisser als de sproeier niet werken denk ik aan een doorgebrande zekering.

Mocht dat zo zijn, dan is het wel goed om te proberen te achterhalen waarom die is doorgebrand, vooral omdat er volgens de beschrijving "rare" geluiden onder de motorkap vandaan kwamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stiena58
12 jaar geleden
en kunt u me ook zeggen waar de zekeringskast zit ?
ik heb al van alles proberen op te zoeken maar helaas!
Door de beschrijving die u geeft vermoed ik dat zowel de motor van de ruitensproeier als de zekering is doorgebrand.

Waar alles zit in uw auto is afhankelijk van het type auto dat u hebt, het lijkt mij overigens verstandiger om het geheel te laten nazien bij een garage daar een kortsluiting brand kan veroorzaken.

Toegevoegd na 2 dagen:
De zekeringen bevinden zich links van het stuur en aan de linkerzijde in de motorruimte achter de accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stiena58
12 jaar geleden
he he eindelijk mijn vraag naar volle tevredenheid beantwoord dank u wel daar voor