Netto snelheid op je navigatie?

Geeft deze de echte snelheid aan of zit daar nog een marge in zoals de snelheidsmeter van de auto ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit een beter en correcter beeld geeft op navigatie dan je eigen snelheidsmeter van je auto. Is zie bij mijn wagen inderdaad ook een verschil. Ik vermoed dat de navigatie correcter is op basis van continu gemeten satelliet berekening althans dat vermoed ik. Waarom ? Omdat de positie waar je ergens staat echt correct is en vandaar dat ook correctere berekeningen kunnen worden verricht qua snelheid (nl hoeveel meter/sec verplaast ik me)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hij geeft de snelheid aan die wordt berekent middels GPS. Die is preciezer dan de snelheidsmeter van de auto, die meestal iets te hoog aangeeft (omdat fabrikanten mede aansprakelijk zouden kunnen worden gesteld (bij snelheidsovertredingen of ongelukken) als de snelheidsmeter iets te laag aan zou geven).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geeft volgens mij echte snelheid aan gezien het feit dat er gemeten wordt op satelliet standen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De echte snelheid kan alleen worden gemeten met geijkte apparatuur.

De snelheidsmeter van je auto is afhankelijk van het aantal omwentelingen van de wielen. Als je iets groter of kleinere wielen dan standaard hebt, heeft die invloed op de weergegeven snelheid versus de werkelijke snelheid.
Het inbouwen van een geijkte snelheidsmeter is kost meer dan het nut oplevert.

De snelheidsmeter van je GPS is niet afhankelijk van de maat van je banden, maar van de verplaatsing tenopzichte van minimaal 3 satelieten. Helaas staan deze satelieten op iets meer dan zicht-afstand van de auto, en zijn ook niet helemaal correct in de weergave. Ik geloof dat er per sateliet 10 meter verschil in de positie mag zitten. Uiteindelijk dus weer niet 100% correct.

Wil je je echte geijkte snelheid weten... zoek even naar een controlepost langs de snelweg, en dan flink gas geven.

OK, het kost wel wat, maar dan weet je wel exact je snelheid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De 'kilometerteller' in je auto wordt om verschillende redenen hoger afgesteld dan de werkelijke snelheid. Aansprakelijkheid is inderdaad één daarvan. Een andere reden waarom de aanduiding niet overeenstemt met de werkelijkheid komt doordat belading de wielomtrek kleiner maakt (lokaal ter hoogte van het contactvlak met de weg, en vervolgens te extrapoleren naar de ganse wielomtrek).

Ook slijtage van het bandoppervlak zorgt voor een kleinere wielomtrek. Dit zijn dus ook redenen waardoor je wagen minder snel rijdt dan de aanduiding. Men zou kunnen compenseren door hoger te ijken, maar dan komt de aansprakelijkheid weer meespelen.

Als je een bandenmaat groter plaatst zal de snelheid meer overeenkomen. Maar de voordelen van een grotere bandenmaat wegen niet op tegen de nadelen (en nog minder de lagere 'johny' bandenmaat).

Een gps heeft hiervan geen last en duidt de echte snelheid aan (binnen de marges van de juistheid van de berekende positie die ook nooit 100% nauwkeurig is).