Is het bij wet verboden om jouw auto verzekering op naam van ouders te laten zetten (in verband met lagere maandelijkse kosten)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Als je bij de verzekering de berijder op geeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij wet niet, althans niet direct.

Maar veel verzekeraars vragen bij de "aanmelding" wie de zogenoemde 'regelmatige bestuurder' van de auto is.

Wanneer de verzekering op naam van je ouders staan, en jij maakt een ongeval, zal de verzekeraar nagaan of het aannemelijk was dat jij slechts bij uitzondering die auto bestuurde. Dat zou best kunnen, namelijk als jij eens een keertje de auto hebt geleend.

Maar als aannemelijk is dat jij juist de *regelmatige* bestuurder van de auto bent, en je bent niet als zodanig aangemeld... dan heb je valsheid in geschrifte gepleegd bij het aangaan van de verzekering. In de voorwaarden van de meeste verzekeraars staat dat de verzekering dan ongeldig is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat ik aangeef dat ik de regelmatige bestuurder ben, maar toch mijn verzekerng op naam van ouders laat zetten. Wordt dit geaccepteerd bij verzekeraars, of is dit afhankelijk van de verzekerkingsmaatschappij an sich?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast, zet de verzekering gewoon op je ouders en rij met je auto. Als er wat gebeurt zal de verzekeraar je echt niet 'straffen' omdat je de auto van je 'ouders' rijdt. Geef ook niet aan dat jij de regelmatige bestuurder bent (ik heb dit nooit moeten invullen?).
Cryofiel
12 jaar geleden
@gast1898, het hangt af van de verzekeraar. Sommige verzekeraars vragen in een aparte vraag wie de regelmatige bestuurders zullen zijn. Ze zullen eventueel de premie afhankelijk maken van het aantal bestuurders en hun leeftijden. Andere verzekeraars willen de auto alleen verzekeren als de verzekeringnemer en/of zijn/haar partner de regelmatige bestuurder zullen zijn. Weer andere verzekeraars vinden het goed als alle huisgenoten die "duurzaam een gezamenlijke huishouding voeren" de auto gebruiken. Bij zulke verzekeraars kan de auto dus op naam van je ouders staan, maar alleen zolang jij nog bij je ouders woont. Kortom, het hangt er maar net vanaf. -- Om een voorbeeld te geven van een geval waarin een verzekeraar niet uit zal betalen: Stel dat jij een vrij snelle BMW koopt. Je woont bij je ouders, en je verzekert de auto op naam van je moeder. Je vader heeft namelijk al een auto waarmee hij dagelijks naar zijn werk rijdt. Stel dat deze verzekeraar de auto alleen verzekert als de verzekeringnemer de regelmatige bestuurder is. Als jij nu een ongeluk krijgt, zal de verzekeraar bij een eenvoudige bumperschade niet moeilijk doen. De controle kost hen meer dan het betalen van 400 euro. Maar als de schade 8000 euro is, of zelfs anderhalve ton (wat makkelijk kan bij een ziekenhuisopname), zullen ze wel degelijk een goede controle doen. Als ze dan ontdekken dat jij twee keer per week naar je stage-adres rijdt en drie keer per week naar je opleiding, als ze van collega's horen dat je daar vaak met die mooie BMW bent gesignaleerd, en als jouw moeder bijvoorbeeld drie halve dagen per week aan de receptie zit van een bedrijf in de buurt, waar ze soms lopend en soms met de fiets naartoe gaat... en als het sowieso onwaarschijnlijk is dat jouw moeder, een "braaf burgerdametje", in zo'n snelle BMW rijdt... dan is de zaak duidelijk. Dan zullen ze (terecht) concluderen dat jullie hen hebben opgelicht. En al zijn ze zelf net zulke oplichters, hier zullen ze toch echt hun gelijk halen. -- Nu zal het in de praktijk niet altijd zo duidelijk zijn als in dit verzonnen voorbeeld - maar het geeft wel aan op welke manier de verzekeraar te werk zal gaan, en dat dat iets is waarmee je mogelijk een groot risico neemt als je niet vooraf informeert of je wel aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoet.
Allereerst moet de auto op de zelfde naam staan. Diegene die de wegenbelasting betaald moet ook diegene zijn die de verzekering betaald.

Hij mag op naam van de ouders dit doen heel veel mensen. Toch is dit een vorm van fraude. De verzekeringsmaatschappij berekend de risico factor en naar mate daarvan wordt een premie berekend. Natuurlijk is bij een jonge bestuurder het risico heel erg groot, en dus ook een duurdere premie. Deze zou (bij geen schade) snel goedkoper worden. Je bouwt namelijk schadevrije jaren op (die later bij toenemende maandlasten omdat je bijvoorbeeld op je zelf gaat wonen goed uitkomen).

Toch mag hij wel op naam van de ouders zolang er geen ongeval ontstaat is er geen probleem, als er een ongeval komt kunnen er wel problemen ontstaan. Maar meestal valt dit wel mee totdat dit vaker voor komt.