In de nieuwere auto's zit een start stop systeem is dit egt zuiniger? Zie extra uitleg

Als je bij een stoplicht staat en een de motor uitslaat voor een aantal sec. is het dan wel egt zo voordelig. Want het starten van een motor kost toch best wat brandstof? is die verhouding dan nog wel zuiniger?

Toegevoegd na 45 seconden:
EGT moet natuurlijk ECHT zijn lekker snugger

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (5)

Ja het is ECHT zuiniger! En je staat vaak veel meer seconden voor het stoplicht dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rijd met een start stop systeem, en ja volgens de geleerden is het zuinig. Let wel het start stop systeem werkt alleen als je hem voor het te wachten object in de vrij zet en helemaal stil staat. Ben er alleen na 3 maanden nog niet aan gewend. Auto reactie om hem dan met de sleutel te starten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf ook vaak gebruikt en het lijkt er wel op dat het zuiniger is. Onderzoek verklaart ook dat het zuiniger is, anders zou het nooit in een auto worden geplaatst. We leven hier in Europa met strikte regels wat betreft autofabrikanten en wat zij in hun auto's stoppen. Ik vond het in het begin wel wat raar, maar daarna wende ik eraan en was het wel aangenaam.

Je zegt dat het telkens starten van een motor juist extra brandstof gebruikt. Dit kan kloppen. Maar bij een start/stop systeem werkt het een beetje anders. Je zou kunnen zeggen dat de motor op een standby modus wordt geplaatst en als je gas geeft gaat ie weer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het scheelt echt.
Ik heb naast een startstop systeem ook een meter die het brandstof verbruik per km laat zien.
Ik zie gewoon dat het scheelt ook uitrijden in de versnelling scheelt een hoop. want dat kost geen brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is echt wel zuiniger hoor. Je krijgt niet voor niets korting op de belastingen. Ikzelf gebruik het echter maar weinig, omdat je de auto steeds in zijn vrij moet zetten en dan het koppelingspedaal los moet laten. Als je weer verder kunt rijden moet je eerst het pedaal weer intrappen in de wagen in zijn een zetten. Zeker als je vooraan (bij het stoplicht) staat, beginnen de automobilisten achter je al te toeteren. En in een file op de snelweg word je helemaal gek van het steeds opnieuw het pedaal in te trappen, de pook in een andere stand te zetten en het pedaal weer los te laten.
Het werkt dus wel, maar het zeer omslachtig en wordt daardoor vaak niet gebruikt.